Nissan Micra on pieni pihistelijä

Oven kahvat sisällä, kaiuttimet, ohjauspyörän sekä radion ja ilmastoinnin säätimet - kaikki on pyöreää uuden Nissan Micran sisällä, kuopiolainen Sini-Meri Ruotsalainen, 18, hoksaa koeajolla.

- Ulkoa tämä on sopivan yksinkertaisen nätti, Ruotsalainen luonnehtii.

- Näppärän näköinen. Ei iske silmään mitään, mikä häiritsisi, arvioi opiskelukaveri Karoliina Huuskonen, 20.

Sarjakuvamaiset muodot ovat todellakin vaihtuneet paljon tavanomaisempiin. Auto kestää luultavasti paremmin katsetta, vaikka persoonallisuudesta on vähän tingitty.

Pörisevät kolme pyttyä

Neljännen mallisukupolven Micra tuli myyntiin aiemmin tänä vuonna vapaasti hengittävällä 80-heppaisella 1,2 litran bensiinimoottorilla. Koeajoon ehti tuore, ainakin numeroiden valossa huomattavasti virkeämpi suorasuihkutteinen, mekaanisesti ahdettu mylly, jossa samasta iskutilavuudesta saadaan 18 hevosvoimaa enemmän.

Mekaaninen ahdin ahtaa ilmaa sylinteriin, mutta turboahtimesta poiketen se ei hyödynnä pakokaasun liike-energiaa.

Molemmissa moottoreissa sylintereitä on perinteisen neljän sijaan vain kolme, mikä kuuluu lähinnä kiihdytyksissä hieman rouheampana äänenä.

Kolmipyttyinen pata vaatii pieniä vaihteita ja reippaita kierroksia, tai muuten se alkaa jyristä.

- Itse olen tottunut ajamaan tosi isoilla vaihteilla, Huuskonen kertoo.

Siisti sammutus

Nuorilla naisilla ei ole vielä omaa autoa, joten kilometrit kertyvät lähinnä isän ajokilla. Ruotsalaisella se on uudehko Kia Sportage ja Huuskosella neljä vuotta vanha Ford Focus -farmari.

- Tämä on paljon kevyempi ajaa. Helppo ohjattava, ei kuitenkaan hutera, Ruotsalainen vertaa.

Hän kehuu myös auton hiljaisuutta, joka korostuu taajamanopeuksissa. Pysähdyksissä sammutusautomatiikan toiminnan huomaakin ensin vain käyntinopeusmittarista. Jalka takaisin kytkimelle, jolloin starttauksen kyllä kuulee.

- Oletin, että sammutusautomatiikasta olisi enemmän haittaa. Yllättävän näppärä se on, sillä auto käynnistyy heti, Huuskonen kiittää.

Pikkuautot kehittyneet

Muistot maantieajosta Micran ensimmäisellä mallisukupolvella parikymmentä vuotta sitten eivät ole kovin mairittelevat. Uusi Micra todistaa, kuinka huimaa nimenomaan pikkuautojen kehitys on ollut.

Ainakaan ahdetulla koneella moottoritielläkään ei ole mitään ongelmaa, eikä auto seilaa levottomasti, kuten muinoin.

Ruotsalainen huomaa, että takapenkillä meteli yltyy hieman enemmän kuin edessä, mutta silti se pysyy siedettävänä. Etupenkkien istuinosat ovat liian lyhyet.

Huuskosen tärkeimpänä kriteerinä autonhankinnassa on pieni kulutus, joten erittäin pihi Micra voisi hyvinkin täyttää hänen toiveensa, kun kuljetettavaakaan ei nykyisin paljon vielä ole.

Pysäköintimittari turha

Tavaratila on pieni, ja takapenkin kaatamalla syntyvä laajennuskin jättää ison portaan. Lisäksi takaluukku jää niin alas, että noin 170-senttinen voi jo kolauttaa siihen päänsä.

Taskupysäköiminen on Micralla suorastaan lastenleikkiä, kiitos pienten etu- ja takaylitysten ja hyvän näkyvyyden.

Koeajoautossa oli lisävarusteena pysäköintitilan mittaus, mutta se toimi kovin ailahtelevasti. Pienessä autossa silmämääräinen mittaaminen onnistuu kuitenkin helposti, ja pysäköintitutkat paikkaavat vielä viimeisetkin pimeät paikat.