Opel Adam Rocks rokkaa talvella vaisummin

Jo pykälää isommassa Opel Corsassa maitopurkin kokoinen bensaturbo venytti suupieliä ylöspäin. Nelipaikkaista Adam Rocksia uusi kolmipyttyinen moottori liikuttaa vielä hivenen ripeämmin, joskin autojen välinen painoero on ihmeen pieni.

Ahtimen avulla yksilitraisesta koneesta tulee todella vääntävä ja notkea laajalla käyntinopeusalueella. Suorituskyky on mainio, eikä vaihteita tarvitse suuresti veivata.

Moottori on onnistunut sikälikin hienosti, etteivät sen pörinät välity matkustamoon juuri lainkaan. Kolmisylinterisyyden kuulee oikeastaan vain konepellin avaamalla.

Liukkaalla talvikelillä moottorin pontevuudesta ei päässyt täysin rinnoin nauttimaan. Auto lähtee helposti vetelemään ja lipsumaan urista. Lyhyt akseliväli tekee Adam Rocksista kiikkerän jäisellä pinnalla.

Puhtaalla moottoritiellä ei ollut mitään ongelmia. Auto eteni vakaasti, eikä ohjausta tarvinnut korjailla.

Adam Rocks on korotettu, maastohenkisen näköiseksi muokattu Opel Adam.

Rocksin maavaraa on korotettu puolitoista senttiä jousitusta nostamalla. Helmojen suojamuovit, taakse asennetut pohjapanssarit ja 17-tuumaiset pyörät ovat rokkikukon tunnusmerkkejä.

Opel Adam Rocks on kuitenkin aina etuvetoinen, eikä se siis ole parhaimmillaan huonolla kelillä, vaikka ajonvakautus toki heittoja lieventää.

Napista rullautumalla aukeava kangaskatto on Adam Rocksin vakiovaruste. Lumituiskussa sille ei ollut käyttöä, mutta eipä se toisaalta häirinnytkään.

Lämpö ei nimittäin karannut ulos, vaan Adam Rocksia voi sanoa jopa tavallista lämpimämmäksi autoksi. Pakkasmittarissa paukkui reilut toistakymmentä astetta, mutta se ei menoa haitannut.

Takalasi tosin jäätyi yhtenään, joten sitä piti sulatella alvariinsa.

Käsineet voi heittää pian pois, sillä ohjauspyörässä on lämmitys. Sen kytkentäpainike on piilotettu hankalasti ratin taakse, kuten myös kevyempään kaupunkiajoon tarkoitetun City-ohjauksen nappi.

Lämmityslaitteen säätimet taas saisivat olla hieman ylempänä.

Ohjauksen ainoa moite tulee suuresta kääntösäteestä. Pikkuruiseksi autoksi Adam Rocks tarvitsee paljon tilaa parkkiruutuun sovittamisessa.

Toinen hankaluus parkkipaikalla tulee ylileveistä ovista. Ulos on hankala pujottautua.

Istuimia on neljälle, mutta takana on kovin ahdasta, eikä sieltä edes näe suoraan sivulle, koska takasivuikkunat on muotoiltu kaareviksi.

Etuistuimissa on hyvä sivuttaistuki kapeaselkäiselle. Kahta isoa karjua etupenkit eivät suosiolla vedä, koska auto on kapea.

Etuistuimien reisituki on lyhyt, ja pääntuki jää liian taakse selkänojaan nähden, minkä vuoksi pitkät matkat eivät maistu.

Tavaratila on minimaalinen, mutta takaistuimen saa kipattua kahdessa osassa, joten laajentamisen mahdollisuus on huomattava. Laajennettuna pohjaan jää iso porras.

Adam Rocks ei ole kokoisekseen halpa auto, eikä Opel ole tietysti niin halunnutkaan. Sillä erottaudutaan massasta.

Litraisen bensaturbon 115-heppaisen version rinnalle on ilmestynyt Suomen-hinnastoon 1,4-litrainen vapaasti hengittävä kone, jonka jatkeena on automatisoitu niin kutsuttu robottivaihteisto.

Rokki soi talvella hieman jähmeästi, mutta kesän festareiden aikaan luukut voi avata kunnolla. Myös sen kattoluukun.

Kokeiltu : Opel Adam Rocks 1.0 T

Kolmiovinen, viistoperäinen, korotettu pikkuauto neljälle.

Kolmisylinterinen 1,0-litrainen turboahdettu bensiinimoottori. Teho 115 hevosvoimaa. Sammutusautomatiikka vakiovarusteena.

Kuusiportainen käsivaihteisto, etupyörät vetävät.

Kiihtyy nollasta sataan 9,9 sekunnissa.

Polttoaineenkulutus 5,1 litraa sadalla kilometrillä.

Hiilidioksidipäästöt 119 grammaa kilometrillä.

Valmistettu Saksassa.

Hinta lisävarusteineen 22 276 euroa, mallisto alkaen 19 312 euroa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Opel muokkasi maastohenkisen viilettäjän

Opel Adam Rocksissa moshataan pienessä tilassa

Opel Adam on kuin suoraan Ankkalinnasta