Opel Adam on kuin suoraan Ankkalinnasta

Pääsuunnittelija voisi hyvinkin olla Walt Disney, niin paljon hauskasti virnistävä Opel Adam tuo mieleen Ankkalinnan autot, jotka näyttävät yhtä inhimillisiltä kuin eläinhahmot.

Melkeinpä mielikuvitus on rajana Adamin ostajallakin – niin paljon on vaihtoehtoja auton väritykseen, koristeluun ja sisustukseen.

Esimerkiksi erilaisia vanteita on 31, istuinverhoiluja 15 sekä ovien ja kojelaudan panelointeja 19.

Sisälle saa taiottua vaikkapa 64 led-valon tähtitaivaan, ja ulkoasun voi viimeistellä valitsemallaan tarrasarjalla.

 

Autoa on tehty pilke silmäkulmassa, siitä kertoo muun muassa elokuva- ja viihdemaailmahenkinen värien nimeäminen. Koeajoautomme valkoinen on ristitty Saturday White Feveriksi ja katon musta I'll be Blackiksi.

Hillittömät yksilöintimahdollisuudet ja runsaanlainen varustelu toki maksavat. Halvinkin, 1,2-litraisella bensiinimoottorilla kulkeva versio kustantaa noin 15?000 euroa.

Adamiin ja Fiat 500:een pääsee siis käsiksi samalla rahalla, mutta toisaalta Mini on vielä selvästi kalliimpi. Erityisesti näitä kahta Adam pyrkii rokottamaan.

Piristävän erilaisia pikkuautoja ei ole liikenteessä liikaa, joten Opelille on nostettava hattua rohkeudesta.

 

Adam on 3,70 metrin pituisena pieni auto. Se on rekisteröity neljälle, mutta takaistuimilla jo 175-senttinen tuntee olonsa tukalaksi, koska pää on kiinni katossa. Lapsia takapenkilläkin voi kuskata.

Edessä on paljon väljempää, koska leveyttä on mukavasti ja istuimetkin asialliset. Kiiltävät pinnat tuovat arvokkuuden tunnettta, mutta ne aiheuttavat myös ikäviä häikäisyjä.

Kojelauta on toteutettu selvästi yksinkertaisemmin kuin useimmissa Opeleissa, mikä on kehu.

Kosketusnäytöllisen soittimen säätäminen ruudulta on kuitenkin vähän kankeaa. Kuljettaja voi toki säätää radiota myös ohjauspyörästä.

Rattikin poikkeaa erottuvalla tavalla edukseen keskiverto-Opeleista. Urheilullisempi ilme miellyttää niin kättä kuin silmää. Ja kehän lämmityksestä pitää antaa lisää plussaa.

 

Ohjaus on kaupunkiautoksi kiitettävän tukeva, mutta suuret ja leveät, 17-tuumaiset 45-profiilin renkaat hakeutuvat ikävästi uriin. Toisaalta pienet peltivanteet eivät sopisi Adamin arvolle lainkaan.

Ahtaisiin parkkipaikkapyörittelyihin ohjauksen voi säätää kevyempään City-asentoon. Kaupungissa pieni kirppu viihtyy parhaiten.

Kokeilemamme moottori on valikoiman keskimmäinen. 87-hevosvoimainen, vapaasti hengittävä, 1,4-litrainen bensakone ottaa aika mukavasti kierroksia, joten Adamilla voi hyvin hyökätä moottoritiellekin.

Auto liikkuu arkikäyttöön riittävästi, vaikkei Adam kokoisekseen kovin kevyt olekaan.

Turbokoneita ei ole vielä tarjolla, joten taskuraketiksi Adamia ei voi kutsua. Opelin myllyvalikoiman uudistumisen myötä ahdettujakin patoja lienee tulevaisuudessa luvassa.

Vaihteita on vain viisi, mikä sekin on nykyään jo vähän vanhakantaista. Vitosta voi heittää silmään jo taajamassa.

 

Pieni kaupunkiauto on edustava vaihtoehto hyvin toimeen tulevan perheen kauppakassiksi. Huonekaluostoksille sillä on turha lähteä, sillä todella minikokoiseen konttiin mahtuu juuri ja juuri viikonlopun ruokaostokset.

Onneksi takaistuimet saa kaadettua, mikä parantaa hivenen monikäyttöisyyttä.

Pieni Adam tulee huomatuksi, eikä se herätä katsojissa pahaa verta. Tällaisia veijareita tarvitaan, vaikkeivät ne järin käytännöllisiä olekaan.

 

Kokeiltu : Opel Adam 1.4 Glam

Kolmiovinen, viistoperäinen pikkuauto neljälle.

Nelisylinterinen 1,4-litrainen bensiinimoottori. Teho 87 hevosvoimaa. Sammutusautomatiikka vakiovarusteena.

Viisiportainen käsivaihteisto, etupyörät vetävät.

Kiihtyy nollasta sataan 12,5 sekunnissa.

Polttoaineenkulutus 5,1 litraa sadalla kilometrillä.

Hiilidioksidipäästöt 119 grammaa kilometrillä.

Valmistettu Saksassa.

Hinta lisävarusteineen 18?677 euroa, mallisto alkaen 14?991 euroa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Opel Adam Rocks rokkaa talvella vaisummin

Opel kiskoo paljon voimaa yksilitraisesta bensakoneesta

Opel Adam ei pelkää roiskeita