Opel Ampera säväyttää sähköllä

Kymmenen kilometrin kaupunkiköröttelyssä ajosäde voi lyhentyä vain neljä kilometriä, mutta toisaalta seitsemälle kilometrille lasketut latingit saattavat huveta moottoritiellä jo parin kilometrin taipaleella.

Opel Ampera on olosuhteiden ja ajotapojen vanki, mutta ovathan sitä perinteiset polttomoottoriautotkin. Kaasujalan paino ja säätila merkitsevät paljon.

Ampera – ja tekniikaltaan samanlainen Chevrolet Volt – on käytännössä ensimmäinen pistokehybridi, joka ehti autokauppoihin saakka.

Lähes 200 kiloa painava litium-ioniakusto auton perässä mahdollistaa hyvinkin päivittäisten ajojen hoitamisen pelkällä sähköllä, jos autoa tarvitsee korkeintaan 60 kilometrin siivuihin kerrallaan.

 

Mukana tulee noin kahdeksanmetrinen latausjohtosarja, jolle riittää auton lataamiseen jo kuuden ampeerin sulakkeella toimiva pistorasia. Tavallisempi kymmenen ampeerin sulake kuitenkin lähes puolittaa latausajan kuuteen tuntiin.

Auton mukana tulee kuuden ja kymmenen ampeerin latauksiin riittävä noin kahdeksanmetrinen latausjohtosarja. Johdossa olevasta isosta mötikästä valitaan, kumpaa ampeerilukemaa käytetään. Jos lukema ei ole tiedossa, on syytä valita hitaampi.

Noin 800 eurolla saa 16 ampeerin rasiaan sähköasentajan asennuksen vaativan latausaseman, joka puskee akuston tyhjästä täyteen noin neljässä tunnissa.

Auto lukitsee oikeaan etukulmaan kiinnitetyn sähköjohdon samalla, kun keskuslukitus pannaan kiinni, joten ilkivallan tekeminen on hankalampaa.

 

Kesäkelissä kymmenen ampeerin virta tuottaa tunnissa noin kymmenen kilometriä sähköajosädettä. Latausnopeus ei ole päätä huimaava, mutta onneksi ajo ei ole pelkän sähkön varassa, kuten täyssähköautoissa.

Kun akkujen varaus on käytetty, polttomoottori käynnistyy ja alkaa tuottaa sähköä. Pieni bensakone ei siis pyöritä renkaita, eikä se taitaisi yksin siihen kunnolla riittääkään.

Varsinkaan taajama-ajossa polttomoottorille siirtymistä ei huomaa muusta kuin mittaristosta, joka kertoo, millä voimanlähteellä kulloinkin kuljetaan. Vasta reippaammissa kiihdytyksissä polttomoottorin äänet kasvavat rengasmelun yli.

Täysillä akuilla ja täydellä bensatankilla pääsee noin 500 kilometriä. Se on lähes tavallisen bensa-auton lukemissa.

 

Sähkömoottorin vääntö on muikea, ja se on täysillä käytössä heti liikkeelle lähtiessä. Auto heilahtaa niin ripeästi, että parkkipaikalla peruuttaessa sitä pitää jopa hieman varoa.

Sähkömoottori on aina käytössä, ja jos akuissa riittää varausta, moottoritielläkin mennään pelkällä sähköllä.

Huippunopeudeksi kerrotaan 161 kilometriä tunnissa, mikä riittää Suomen teille.

Painavuus johtuu isosta akustosta, joka vie takaistuimelta yhden paikan ja kutistaa tavaratilan pikkuautoluokkaan. Ajossa iso massa merkitsee jykevää menoa, vaikka ohjaus hieman ylitehostettu onkin.

 

Maavara on keulassa olemattoman pieni, vain yhdeksän senttiä. Itse puskuri ei ole niin alhaalla, mutta sen alle on kiinnitetty kumilärpäke, joka viistää maata tien pienimmissäkin epätasaisuuksissa.

Pienellä ilmanvastuksella haetaan pientä polttoaineen- ja sähkönkulutusta, mutta talvella Ampera joutunee lumiauraksi. Toinen kysymysmerkki on pakkasen vaikutus sähköajoon.

Kattavaan vakiovarusteluun kuuluvat muun muassa nahkasisustus, automaattivaihteisto ja vakionopeudensäädin. Ajovalot ovat harmillisen kesyt halogeenit.

Ampera on edistyksellinen kompromissi perinteisen polttomoottoriauton ja täyssähköauton välillä. Lähes äänetön huristelu säväyttää ja koukuttaa. Vielä kun hintaa saataisiin vähän alaspäin.

 

Kokeiltu : Opel Ampera Cosmo E-REV 1.4

Viisiovinen viistoperäinen pieni perheauto neljälle.

150 hevosvoiman pääsähkömoottori ja 72 hevosvoiman apumoottori-generaattori sekä 1,4-litrainen, nelisylinterinen, 86-hevosvoimainen bensiinimoottori.

Portaaton automaattivaihteisto. Etupyörät vetävät.

Kiihtyy nollasta sataan 9,0 sekunnissa.

Polttoaineen keskikulutus 1,2 litraa sadalla kilometrillä.

Hiilidioksidipäästöt 27 grammaa kilometrillä.

Valmistettu Yhdysvalloissa.

Hinta lisävarusteineen 51662 euroa, mallisto alkaen 50911 euroa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Opel Ampera vie sähköllä ja bensalla