Opel Corsa puhkuu turbon voimalla

Kolmen pytyn moottorin ei välttämättä tarvitse tarkoittaa kaameaa pärinää.

– Mukavuus on ollut ykkösprioriteetti. Tämä on markkinoiden hiljaisin kolmisylinterinen moottori, Corsaa kehittämässä ollut Opelin kehitysinsinööri Arno Noé väittää.

Pientä liioittelua puheissa voi olla, mutta kieltämättä uusi yksilitrainen bensaturbo antoi koeajossa hyvän ensi säväyksen.

Moottori vääntää makoisat 170 newtonmetriä erittäin laajalla käyntinopeusalueella. Sen ansiosta vaihdevipua ei tarvitse juuri vatkata.

Kaiken lisäksi mylly tuottaa tehoa 115 hevosvoimaa eli 15 yksikköä enemmän kuin toinen uusi kone, nelisylinterinen 1,4-litrainen bensaturbo, jota sitäkin pääsimme kokeilemaan.

Opelin väki koetti vakuutella, että myös iskutilavuudeltaan isommalle moottorille on tarvetta, mutta väitettä on vaikea allekirjoittaa, vaikka vääntöhuippu käväisee 30 pykälää korkeammalla.

Yhden litran moottorin kulutus- ja päästöarvot jäävät pienemmiksi, ja toisaalta se päihittää isoveljensä niin kiihtyvyydessä kuin huippunopeudessa.

Suomeen tosin näistä moottoreista ei ainakaan aluksi saada kumpaakaan. Yksilitraisesta myyntiin tulee 90-hevosvoimainen versio, joka häviää hivenen suorituskyvyssä, mutta vastaavasti bensankulutus jää puoli litraa pienemmäksi.

Vaihteistoksi turbolla ryyditettyihin moottoreihin saa vain kuusiportaisen käsiaskin, sillä uusi kuusivaihteinen automaatti luvataan ainakin aluksi ainoastaan 1,4-litraisen vapaasti hengittävän koneen pariksi.

Kyseisen moottorin pihein vaihtoehto on Easytroniciksi kutsuttava automatisoitu käsivaihteisto, joka kuuluu Suomen-tuontiohjelmaan.

Saataville tulee myös uudistettu 1,3-litrainen turbodiesel kahtena tehoversiona.

Uuden Corsan mallinimen perässä on E-kirjain, joka saksalaismerkin logiikalla tarkoittaa viidettä sukupolvea.

Viisipaikkainen pikkuauto on kasvanut pituutta vain kaksi senttiä, ja muotoilussakin muutokset on tehty hienovaraisesti, joskin selvästi.

Opeleiden kojelautoja on monesti moitittu liian runsaasta painikepöheiköstä, mistä tehdas on ottanut opikseen.

Joitakin nappuloita ison kosketusnäytön vieressä on silti jäljellä. Esimerkiksi ohjauspyörän lämmitys ja sähköistä ohjaustehostusta matalissa nopeuksissa alentava City-asetus kytketään näytön vasemmalta puolelta.

Ensin ajoon saamassamme kolmiovisessa, 1,4 litran moottorilla kulkevassa mallissa City-nappulaa ei ollut, ja ohjaus tuntui hetkittäin hieman raskaalta ja tahmealta.

Toisessa autossa, jossa oli kolmisylinterinen moottori ja City-painike, tuntuma vaikutti paremmalta.

Kojelaudan materiaalit ovat muovia mutteivät kuitenkaan kaikkein kovinta ja halvimman oloista paukkulautaa.

Tuulilasin alareuna on kaukana kuljettajasta, minkä vuoksi keula jää näkymättömiin. Siitä on riesaa ahtaimmissa paikoissa.

Etuistuimet antavat hyvin tukea sivuttaissuunnassa, mutta reisituki on lyhyenläntä.

Takapenkillä on turvavyöt kolmelle, mutta keskipaikalle aikuisen saa vain tunkemalla. Taakse ulottuva keskikonsoli tekee keskellä istumisen tukalaksi.

Reunapaikoilla sen sijaan pärjää aikuinenkin, ellei edessä ole hyvin pitkiä ihmisiä. Kolmiovisessa mallissa takapilarit on muotoiltu niin, ettei suoraan sivulle pysty katsomaan.

Viisiovinen on selvästi käytännöllisempi vaihtoehto, koska kolmiovisen mallin suuret ovet ovat hankalia parkkipaikoilla.

Pienehkön tavaratilan vetoisuudeksi kerrotaan viisiovisessa versiossa 285 litraa ja kolmiovisessa 280 litraa. Liikuteltava pohja auttaa tasoittamaan kontin ja takaistuimien välistä porrasta, mikäli ruumaa laajennetaan matkustamon puolelle.

Kokeiltu : Opel Corsa 1.0T Cosmo

Viisiovinen, viistoperäinen pikkuauto viidelle.

Kolmisylinterinen 1,0-litrainen turboahdettu bensiinimoottori. Teho 115 hevosvoimaa. Sammutusautomatiikka vakiovarusteena.

Kuusiportainen käsivaihteisto, etupyörät vetävät.

Kiihtyy nollasta sataan 10,3 sekunnissa.

Polttoaineenkulutus 4,9 litraa sadalla kilometrillä.

Hiilidioksidipäästöt 115 grammaa kilometrillä.

Valmistettu Espanjassa.

Hinta vahvistamatta. Suomessa joulukuussa.

Opel Corsa OPC viilettää voimalla

Opel Corsa sai potkua konepellin alle