Opel Insignia Country Tourerin neliveto hoitaa hommansa

Se tuli kuin tilauksesta: talven toistaiseksi pahin myräkkä, joka tuotti kaamean loskapuuron ja sen perään kipakan pakkasen kovettaman kiiltävän jään.

Nelivetoinen Opel Insignia Country Tourer pääsi näyttämään kyntensä, ja sen se totisesti teki. Auto eteni päättäväisesti läpi sohjon ja isojen vesilammikoiden, eikä se horjahdellut jäiselläkään pinnalla.

Takapyörät tulevat niin esimerkillisesti apuun, ettei juuri parempaa voisi toivoa. Auto ei puske mutkissa, eikä perä lähde karkuun.

Nelivetoa ohjataan elektronisesti neljännen sukupolven Haldex-kytkimen kautta. Elektroninen tasauspyörästön lukko taas välittää voimaa takapyörien kesken.

Suomeen tuotavissa nelivetoisissa malleissa on aina dieselmoottori – etuvetoista saa myös bensakoneella.

Kokeilimme tehokkaampaa vaihtoehtoa, kahden ahtimen BiTurboa, joka tuottaa 195 hevosvoiman tehot ja 400 newtonmetrin väännön.

Moottori toimii sivistyneen hiljaisesti etenkin maantieajossa. Kylmänä se on aluksi hieman äänekkäämpi.

Insignia tuntuu vain parantuneen vuosien ja faceliftin saatossa, mikä varmasti osittain selittää myyntikäyrien jyrkkää nousua.

Maantiellä pitkäkin matka taittuu huolettoman tuntuisesti. Vakaa ohjaus, hyvät kaasupurkausajovalot, mukavan vankka alusta ja kelvot etuistuimet luovat hyvän kokonaisuuden. Istuinten reisituki voisi olla hivenen pidempi, mutta ilman lisähintaisia säädettäviä reisitukiakin pärjää.

Muitakin Opeleita talvella vaivannut tuulilasin huurtuminen pakotti puhaltamaan ikkunaan täydellä teholla lämpöä melko tiuhaan.

Ulos näkeminen on edelleen Insignian vaikeimpia osia. Leveät pilarit on sijoitettu niin edessä kuin takana niin, että kuljettajan on oltava tarkkana. Peilitkään eivät ole suurimmasta päästä.

Insignia on ulkomitoiltaan iso auto. Tämä kahdella sentillä korotettu farkku on 4,92 metriä pitkä.

Sisätilat eivät ole ahtaat, mutta ulkomittoihin nähden odottaisi vieläkin väljempää.

Takana pääntilaa on riittävästi pitkillekin matkustajille, mikä on farmarikorimallin etu. Normaalimittaisten aikuisten kesken jalkatilakin riittää hyvin. Takaovet saisivat aueta reilummin.

Kiitettävän suorareunaisen tavaratilan tilavuudeksi kerrotaan 540 litraa, mikä on kohtuullinen arvo, mutta kymmeniä litroja pienempi kuin tuoreemmilla kilpailijoilla.

Takaluukku avautuu sähköisesti, ja sen saa säädettyä nousemaan myös tavallista matalammalle esimerkiksi matalan autotallin varalle.

Takaluukun takana on fiksusti toiset takavalot, joten auto erottuu tien poskessa, vaikka luukku olisi auki.

Takapuskuri on paksuhko, mikä hieman vaikeuttaa tavaroiden lastaamista, mutta kynnystä ei ole kiusana.

Takaistuimet kaatuvat kahdessa osassa, minkä lisäksi keskellä on suksiluukku. Tavaroiden peittona oleva näkösuoja toimii näppärän kevyesti ja varmasti.

Uusissa Opeleissa on isot kosketusnäytöt ja vähänlaisesti painikkeita, mikä on selvä parannus.

Näyttöjen tekstit ovat suomea, ja Business-pakettiin kuuluva navigaattori myös puhuu meikäläisten kieltä ymmärrettävästi.

Country Tourerin pohja on paitsi tavallista farkkua korkeammalla myös paremmin suojattu. Ulospäin selvimpinä tuntomerkkeinä toimivat suojalistat kyljissä ja pyöränaukoissa sekä hopeinen suojapaneeli puskureiden alla.

Koeajamamme malli on noin 1 700 euroa kalliimpi kuin nelivetoinen Insignia Sports Tourer -farkku.

Kokeiltu : Opel Insignia Country Tourer 2,0 CDTI BiTurbo 4x4

Viisiovinen korotettu perhefarmari viidelle.

Nelisylinterinen 2,0-litrainen dieselmoottori kahdella turboahtimella. Teho 195 hevosvoimaa. Ei sammutusautomatiikkaa.

Kuusiportainen automaattivaihteisto, nelipyöräveto.

Kiihtyy nollasta sataan 9,9 sekunnissa.

Polttoaineenkulutus 6,6 litraa sadalla kilometrillä.

Hiilidioksidipäästöt 174 grammaa kilometrillä.

Valmistettu Saksassa.

Hinta lisävarusteineen 46 631 euroa, Country Tourer -mallisto etuvetoisena alkaen 34 823, nelivetoisena 39 994 euroa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Insignia Country Tourer on etevä etenijä

Opel Insignia koki aukkohakkuun nappulaviidakossa