Peugeot 308:n farmari ja SW entistä tilavampia

Peugeot toi uuden mallin keväällä markkinoille. 308-malli tuli korvaamaan tuotannosta poistuneen 307-mallin. Nyt malliuudistus jatkuu, kun suosittujen 307:n farmari- ja SW-mallien tilalle tulevat niin ikään 308-tunnuksen tuotteet.

Varsinkin lasikattoinen SW oli markkinoilla menestysmalli, eikä perinteinen farmariversio ole ollut sen huonompi. 307-mallisto on viime vuosina ollut selvästi Peugeotin myydyin malli. Sen osuus koko mallistosta on noin 70 prosenttia.

Keskinäinen jako farmarin ja SW:n välillä on ollut suhteessa 40/60. Kaikkiaan Suomessa myytiin 307-mallia 21 500 kappaletta, joista 60 prosenttia oli farmareita.

Näistä lähtökohdista molempien mallien markkinoille tulosta voidaan odottaa menestystä. 308 SW on edeltäjäänsä edistyksellisempi. Parannuksia edeltäjään verrattuna ovat esimerkiksi entistä suurempi panoraamakatto, kätevämpi istuimien muunneltavuus ja erikseen avattava takaluukun ikkuna, joka helpottaa esimerkiksi ostoskassin sijoittamista takatilaan.

Tavaratilaa SW:ssä onkin runsaasti. Varsinainen tavaratila takaistuimien takana ja tavaratilan peitteen alla on 573 litraa. Helposti irrotettavien takaistuinten ollessa poissa tavaratilaa on parhaimmillaan jopa 2 149 litraa, eli juurikaan enempää kuormaa auton kantavuuskaan ei juuri salli.

Kaksi lisäistuinta

Edeltäjänsä tavoin SW on seitsenpaikkainen auto, sillä siihen saa lisävarusteena kaksi kolmannen rivin penkkiä. Vaikka auton pituus tavaratilan osalta on kasvanut 124 milliä, ylimääräisten penkkien tarjoama tila ei riitä kunnolla aikuismatkustajalle, mutta lapsi siellä mahtuu matkustamaan.

SW:n korinrakenne on täysin yhtenevä 308:n 3/5-ovisten mallien kanssa, korikohtaiset muutokset kohdistuvat takatiloihin. Takaovet on sopeutettu SW-mallin muotoihin ja ovat näin erilaiset kuin sedanmalleissa.

Kattopellistä suurin osa on lasia. Panoraamakatto on hieman painavampi kuin peltikatto, mutta vastaavasti se lisää korin jäykkyyttä, kuten myös kotelorakenteinen takaluukku.

Ajettavuus yhä ok

Ranskalaismerkin kaikkien mallien vahvuus on ollut auton käsiteltävyys ja ajo-ominaisuudet maantiellä. Kasvaneesta akselivälistään huolimatta uudet 308-tila-autot eivät tee poikkeusta.

Sardinian "rallipoluilla" auto käyttäytyi rauhallisesti ja kulki juuri ohjaajan haluamalla tavalla. Muutoksen ajokäyttäytymiseen saattaa aiheuttaa raskas kuormaus, mutta sehän vaatii jo muutenkin tavallista rauhallisemman ajotyylin.

Mittaristo on selkeämpilukuinen kuin edeltäjässä lähinnä valkoisten pohjien ansiosta. Myös hallintalaitteisto on hyvin esillä. Ohjauspyörän korkeus on alimmassa pisteessä hieman korkeampi kuin edeltäjässä, mutta säätövara on kuitenkin riittävä.

Moottoreita Peugeot tarjoaa normaaliin tapaan runsaasti. Bensiinimoottorit ovat 1,4- ja 1,6-litraiset. Pienin bensakone tarjoaa 95 hevosvoiman tehon ja vääntöäkin kohtuullisen vaatimattomat 136 newtonmetriä. Jokamiehen moottoriksi voi veikata bensapuolella 120-hevosvoimaista, joskaan senkään vääntö ei ole enempää kuin 160 newtonmetriä. Rajuin tapaus on turboahdettu 175-hevosvoimainen.

Dieselkäyttöisistä löytyy kolme vaihtoehtoa: 1,6-litraisia kaksi ja yksi 2-litrainen. Kaksi suurinta on varustettu hiukkassuodattimella. Suosikkivaihtoehdoksi nousee 110-hevosmainen, jossa vääntöäkin on 240 newtonmetriä.

Peugeot 308:n farmari ja SW ilmestynevät suomalaiseen katukuvaan jo loppukesän aikana, vaikka malliston varsinainen lanseeraus tapahtuukin syyskuun puolella.

Juttu on julkaistu Savon Sanomissa 25.6.2008.