Peugeot 508 paikkaa edeltäjän virheet

Ylisuuria maskeja, liian pitkiä keuloja ja kummallisesti venytettyjä takavaloja. Sitä se on Peugeotilla ollut.

Monet viime vuosien mallit ovat olleet suurelle yleisölle liian erikoisesti muotoiltuja, mutta nyt on pakko sanoa, että Ranskasta on tullut todella tyylikäs auto.

Edeltävän 407:n suurin ongelma oli niukat tilat. Muotoilussa oli unohdettu takana matkustavat ja tavaroiden kuljetusmahdollisuus, mutta nyt nuo viat on korjattu mallikkaasti.

- 407:llä olemme olleet ulkona yrityskaupasta. 508:lla tavoittelemme tänä vuonna 1 850 kappaleen myyntiä ja siitä yli puolet yrityskaupasta, kertoo maahantuoja Maan Auton markkinointijohtaja Vesa Henriksson.

Farmari eli SW on tässäkin tapauksessa se, jonka odotetaan myyvän meillä eniten. Sedanin perä on vielä farkkuakin tyylikkäämpi. Sen kolmiraitaiset led-takavalot ovat todella herkulliset.

Mäessä hankalaa

Koeajoon saimme kaksi turbomoottoria, dieselkäyttöisen HDi 140:n ja THP 156 -bensapadan. Numerot kertovat teholukemat.

BMW:n kanssa kehitetty bensiinimoottori on nykyaikainen suorasuihkutusmylly. Sen saa sekä käsi- että automaattivaihteisena.

Hieman yllättäen mäkilähdöt tuntuivat käsivaihteiston kanssa hankalilta, ja auto sammahti useassa lähdössä. Yleensä tätä oiretta tapaa enemmän dieseleiden kanssa.

THP vääntää bensakoneeksi mallikkaasti, mutta ylisuurelta tämä 1,6-litrainen kone ei tunnu. Vapaasti hengittävä eli turboton kone on vain 120-heppainen, joten se taitaa olla liian pieni näin isoon autoon.

Kaiken lisäksi kesyimmän bensamoottorin saa ainoastaan niin sanotulla robottivaihteistolla, jonka vanhanaikainen nykiminen ei maistu.

Webasto vakiona

140-hevosvoimainen kaksilitrainen dieselmoottori tuntuu passelilta. Nakuttajaksi tätä konetta ei voi kutsua, sillä melutaso on hiljainen. Pykälää tarvitsee vaihtaa sopivan harvakseltaan.

Dieselpuolella pienin vaihtoehto on 1,6-litrainen 112 hevosvoiman turbokone. Siitä on myös sammutusautomatiikalla varustettu e-HDi-versio, jota kutsutaan hieman harhaanjohtavasti mikrohybridiksi.

Pienimpään kulutukseen yltävän ekoversion huonoin puoli on se, ettei siihen saa polttoainekäyttöistä lämmitintä, joka kaikissa muissa 508-malleissa - jopa bensapuolella - on vakiona. Henrikssonin mukaan jännitevaihtelut estävät Webaston asentamisen e-HDi:hin.

Ajettavuudessa Peugeot on kehittynyt huimasti. Tuntuma tiehen on noussut aivan parhaimpien kannoille. Mukavuuden rinnalle on saatu sopiva ripaus sporttisuutta.

Nyt tai ei koskaan

Takapenkillä on nyt sellaiset tilat, että tyyliniekalle on varmasti ottajia myös taksitolpalla. Keskimmäinen paikka on tosin kehno, sillä turhan massiivinen keskikonsoli ulottuu pitkälle taakse. Takaistuin saisi olla myös hieman korkeampi, mutta sitten tila taitaisi loppua pään päältä.

Keskikonsoli ahdistaa hieman kuljettajaakin varsinkin alemman varustetason malleissa, joissa on perinteinen käsijarrukahva. Se on sijoitettu aivan kuskin reiteen kiinni.

Peugeot on pyytänyt auton suunnitteluun apua muun muassa saksalaisilta jälleenmyyjiltä ja käytettyjen autojen koeryhmältä. Se on kannattanut, sillä 508 on yleiseurooppalaisen tuntuinen, tasapainoinen auto.

- Tämä on meille niin tärkeä tuote, että kyseessä on vuosikymmenen lanseeraus, Henriksson lataa.

Kuulostaa ylitsepursuavalta, mutta taitaa olla totta. Jos merkin suunta ei käänny tällä autolla ylöspäin, se tuskin onnistuu muutenkaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.