Pieni bensaturbo tekee Kia Ceedissä ihmeitä

Turboahdin tekee ihmeitä, taas se todistetaan.

Kian uudessa 1.0 T-GDI bensiinimoottorissa on vain kolme sylinteriä ja iskutilavuutta litran verran, mutta silti se yltää lähes samaan suorituskykyyn kuin 15 hevosvoimaa tehokkaampi 1,6-litrainen, nelisylinterinen mylly.

Nollasta sataan kiihtyvyydessä 120-hevosvoimainen pikkuturbo jää rahtusen jälkeen, mutta käytännön ajossa ahdin tekee sen huomattavasti joustavammaksi. Pollejen sijaan ratkaisevampaa on vääntömomentti, jota ahtimen avulla saadaan enemmän ja pienemmillä käyntinopeuksilla.

Markkinoille on tullut jälleen houkutteleva vaihtoehto etevien pienten moottoreiden kastiin. Kia haastaa onnistuneesti esimerkiksi Volkswagenin, Fordin ja PSA Peugeot Citroënin.

Kolmipyttyisyys tulee ajossa ilmi rouheina kiihdytysääninä. Ne eivät ole kuitenkaan häiritseviä vaan pikemminkin ilahduttavia aikana, jolloin autoista tuntuu tulleen jopa liian hiljaisia.

Uudesta moottorista tulee saataville myös matalaviritteisempi 100 hevosvoiman painos, joka jää suorituskyvyssä jo selvemmin jälkeen, mutta kulutuksessa se on bensavaihtoehdoista etevin. SW-farmarimallissa se vie 5,0 litraa sadalla, kolmiovisessa Proceedissä ja viisiovisessa viistoperä-Ceedissä 4,7 litraa.

Pääsimme kokeilemaan uutta moottoria Kia Ceedissä, joka on ulkoisesti muuttunut vain hyvin vähän. Raikkaan sporttisen vaihtoehdon tosin tuo uusi GT Line -varustetaso, joka on sporttisimman GT-mallin ja tavallisen Ceedin ristisiitos.

GT Linen voimakkain tuntomerkki ovat GT-malleista tutut neliosaiset jääkuutiomaiset huomiovalot etuhelmassa. Sen mukana saa muun muassa kääntyvät kaasupurkausajovalot, 17-tuumaiset kevytmetallivanteet ja seitsentuumaisen monitoimikosketusnäytön.

Toinen merkittävä uutuus Ceedissä on Kian itse kehittämä seitsenvaihteinen DCT-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Aluksi sitä tarjotaan vain tehokkaamman 1,6-litraisen, 136-hevosvoimaisen turbodieselin jatkeeksi, mutta tehtaan edustajat tekivät selväksi, että muitakin vaihtoehtoja on lähiaikoina luvassa.

Kokoisekseen pirteä diesel toimii hienosti uuden vaihteiston kanssa. Vaihdot ovat nopeita, eivätkä lähdötkään vaikuttaneet erityisen nykiviltä.

Alamäissä automaatti kuitenkin heittää turhan nopeasti pientä vaihdetta päälle, mikä nostaa kierroksia ja lisää siten melua ja kulutusta. Muuten moottori on hiljainen etenkin nyt, kun dieseleiden äänieristystä malliuudistuksessa parannettiin.

Vielä muutama vuosi sitten Kiat vaikuttivat moniin kilpailijoihin nähden turhan arkisilta. Sittemmin ne ovat saaneet mojovan annoksen tyylikkäämpää muotoilua sekä arvokkaampaa varustelua ja sisustusta. Se toki näkyy myös hintalapuissa, mutta pitkä seitsemän vuoden takuu on vielä ylittämätön.

Ceedin kojelauta on selkeä, mutta ohjauspyörään on ahdettu turhan paljon painikkeita.

Huonopintaisilla teillä alusta todisti mukavuutensa.

Keinotekoisen kevyt ohjaus ei ole parhaimmillaan mutkatiellä. Ohjausvasteen voimakkuutta voi säätää ohjauspyörän painikkeella, mutta edes jäykin Sport-asetus ei ole järin tanakka.

Tiloiltaan Ceed on hyvää keskitasoa ja etuistuimet jopa hieman sitä paremmat. Lähes tasainen lattia helpottaa takana keskellä matkustamista.

Sporttisin vaihtoehto on GT-malli, jota ei valitettavasti saa farmarina. Sen 204-hevosvoimainen bensaturbo, ohjaustuntuma, Recaron sporttipenkit ja äänimaailma ovat koukuttavan hauskoja.

Noin 30 000 euron hinta on ominaisuuksiin nähden melko kohtuullinen.

Kokeiltu : Kia Ceed 1,0 ISG GT Line

Viisiovinen, viistoperäinen pieni perheauto viidelle.

Kolmisylinterinen 1,0-litrainen turboahdettu bensiinimoottori. Teho 120 hevosvoimaa. Sammutusautomatiikka vakiovarusteena.

Kuusiportainen käsivaihteisto, etupyörät vetävät.

Kiihtyy nollasta sataan 11,1 sekunnissa.

Polttoaineenkulutus 4,9 litraa sadalla kilometrillä.

Hiilidioksidipäästöt 115 grammaa kilometrillä.

Valmistettu Slovakiassa.

Hinta 26 990 euroa, mallisto alkaen 19 390 euroa, farmarina 20 860 euroa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kolmisylinterinen pikku mylly virkistää Kia Ceediä