Pienikulutuksinen, suorituskykyinen

Japanilaisen Subarun markkinat kaipasivat dieselmoottoria. Ralleissakin menestynyt japanilaismerkki on vankka vastaiskumoottorin eli bokserin kannattaja. Ja jokaisessa Subarussa pitää olla myös neliveto. Nämä asiat olivat kunnossa, mutta ei dieseliä.

Fuji Heavy Industrie on itsetietoinen monialan jätti, joka haluaa tehdä kaiken itse, myös dieselmoottorin Subaruunsa.

Tarjolla olisi ollut toisten valmistajien dieselkoneita, mutta ei boxerina ja sellaisen japanilaiset halusivat. Fujin insinöörit tiesivät, että uusi moottori ei synny hetkessä, mutta projektin käynnistyessä hekään tuskin uskoivat, että aikaa menee seitsemän vuotta.

Niinpä Pohjoismaissa ja Baltiassa operoivan IM Nordicin toimitusjohtaja Torbjörn Lillrud sekä Suomen ja Baltian markkinointijohtaja Satu Salomaa olivat onnesta lähes hengästyneitä päästessään esittelemään kovasti odotetun uutuustuotteen.

Salomaan mukaan paineita alkoi jo olla, kun uusi moottori oli luvassa, mutta sitä ei vain alkanut kuulua.

Subaru käyttää vastaiskumoottoreita niiden pienen koon ja tasaisen käynnin vuoksi, vaikka moottorirakenne vaatiikin perinteisiä moottoreita enemmän osia ja on sen takia kalliimpi valmistaa.

Vastaiskumoottori voidaan kuitenkin kätevän kokonsa ansiosta sijoittaa tavallista alemmaksi ja painonjakauman kannalta optimaaliseen paikkaan.

Lisäksi Subarun symmetrinen nelivetojärjestelmä on helpompi rakentaa tämän moottorityypin yhteyteen.

Onnistunut lopputulos

Subarun uusi dieselmoottori edustaa tekniikan uusinta rakennetta, sillä molemmissa sylinterikansissa on kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia. Ahdin on varustettu sähköisesti säätyvillä turbiinin siivekkeillä ja Denson valmistaman yhteispaineruiskutuksen paine on 1 800 baria. Ahtimen välijäähdytin on sijoitettu välittömästi ilmanottoaukon taakse.

Lopputuloksessa ei ole juurikaan moitittavaa. Reippailla kierroksilla kulku on varsin vallatonta ja ohituskiihtyvyyttä riittää jopa viitosvaihteellakin, mutta ajotavassa pitää olla ripaus urheilullisuutta. Moottori on kierrosherkkä ja alhaisilla kierroksilla se jopa sammuu herkästi, eli dieselöity Subaru vaatii otetta ratin taakse ja kaasupolkimelle.

Subarun hieman kovahko alusta on parhaimmillaan vaihtelevalla tiestöllä, mutkissa ja nyppylöissä. Sähköiseksi muuttunut ohjaustehostus toimii moitteettomasti ja vähentää polttoaineen kulutusta.

Bokserin värinättömyys

Vastaiskumoottorin hyviin puoliin kuuluu se, että männät liikkuvat moottorin nimen mukaisesti vastakkain tasapainottaen toisiaan paljon paremmin kuin esimerkiksi rivimoottoreissa, joissa männät liikkuvat vain pystysuunnassa.

Perinteisissä dieselmoottoreissa tarvitaan usein tasapainotusakselia vähentämään moottorin värinöitä ja melua. Subarussa tällaista ei moottorin edistyksellisen rakenteen takia tarvita, mikä vähentää osien määrää ja pitää moottorin kevyempänä.

Oma osuutensa moottorin värinättömään käyntiin on sen kiinnityksellä runkoon, joka on toteutettu nestetäytteisillä kumityynyillä.

Ulkoisesti Subarun mallisto ei ole muuttunut. Lähtöhinta Legacy sedanille on 31 900 euroa, eli mallisto on hinnoiltaan erittäin kilpailukykyinen.

Juttu on julkaistu Savon Sanomissa 13.3.2008.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.