Raju menopeli rantautui Suomeen

Urheilullisuutta ja amerikkalaisuutta tarjoaa monella tapaa Suomen markkinoille juuri tullut Dodgen Caliberin erikoismalli SRT4. Vahvalla moottorilla varustettu auto esittelee muutenkin amerikkalaisen autoteollisuuden mieltymyksiä.

Dodge Caliber SRT4 eroaa perusmallista konepellin alla paitsi suuremmalla moottorikoolla, myös teknisillä yksityiskohdillaan. SRT4-mallissa moottorin lohkoa ja sylinterikantta on muutettu perusmalliin verrattuna, jotta eri sylinterien ja palotilojen välillä saavutettaisiin mahdollisimman tasainen lämpötila.

Vesipumpun käyttöpyörä on perusmallia pienempi ja termostaattia ja sen kokoa on muutettu jäähdytysnesteen kierron lisäämiseksi. SRT4-mallin männät taas on valmistettu kestävästä valuraudasta, jotka kestävät suuria lämpökuormia.

Alustaa alemmaksi

Myös ajoneuvon alusta on päivitetty vastaamaan sen tuottamia tehoja. Jousitus on edessä 28 mm ja takana 22 mm matalampi kuin perusmallissa. Iskunvaimennus on toteutettu Sachsin twin-tube -vaimentimin. Yliohjautuvuus on estetty normaaliversioita paksummalla, 18-millimetrisellä kallistuksenvakaajalla.

Lisäksi vauhdikkaampaa menoa ajatellen ajoneuvon ESP-ajonhallintajärjestelmä sallii suuremmat luistot kuin perusmallin vastaava järjestelmä.

Dodge Caliber SRT4:n erottaa perusmallista paitsi ratin takana, myös ulkoisesti mm. erilaisesta etupuskurista. Etupuskuriin on sijoitettu omat jäähdytyskanavat etujarruille ja sen alaosa on perusmallin vastaavaa avarampi välijäähdyttimen ilmansaannin parantamiseksi.

Konepellin ilmanottoaukko ei ole pelkästään muotoilullinen yksityiskohta - moottoritilan lämpö saadaan alennettua sen avulla.

Takaa päin katsottaessa huomio kiinnittyy kookkaaseen takaspoileriin, takapuskurin diffuusoriin sekä sen vierestä nelituumaisena ulostulevaan pakoputkeen.

Raakaa voimaa

Voimanlähteenä toimii 2,4-litrainen Dual VVTi-moottori, joka tuottaa 295 hevosvoimaa. Voima välitetään tiehen uuden, kuusivaihteisen käsivaihteiston välityksellä ja vetopidon annostelussa auttaa ESP-järjestelmä. Ahtimena SRT4-mallissa toimii TD04-turboahdin, joka tuottaa 0,7 barin ylipaineen.

Lisäksi autossa on kookas 10-rivinen välijäähdytin sekä 57 mm:n kaasuläppäkotelo. Pakokaasut poistuvat ripeästi kolmetuumaisen putkiston kautta.

Dodge Caliber SRT4:n matkustamossa on uudet nahka-/kangasverhoillut Sport-etuistuimet. Kuljettajan istuimessa on myös ristiseläntuensäätö. Muita SRT4-mallin yksityiskohtia sisätiloissa ovat mm. ahtopainemittari, kirkkaat polkimet sekä paksumpi, tikattu ohjauspyörä. Hauska yksityiskohta on ajotietokone, jonka näytön avulla voi halutessaan mitata muun muassa varttimailiin kulutettua aikaa, sivuttais- ja pitkittäiskiihtyvyyksiä sekä jarrutusmatkoja.

SRT4-mallista löytyy sähkötoiminen kattoluukku, automaattisesti himmenevä taustapeili ja renkaanpaikkaussarja. Ajoneuvon sisäverhoilu on tumma ja ulkoväriksi voi valita joko hopean, mustan, punaisen tai oranssin. Uutuuden hinta on 32 900 euroa, jolla saa myös metallivärin.

Juttu on julkaistu Savon Sanomissa 23.4.2008.