Range Rover Evoque on karkkia pyörillä

Jättimäiset 20 tuuman pyörät, voimakkaasti nouseva kylkilinja ja yhtä topakasti laskeva kattolinja. Tällaisia villejä otuksia näkee autonäyttelyissä konsepteina eli koemalleina.

Range Rover Evoque on kuitenkin totisinta totta. Maasturimerkin historian pienin auto.

–Tässä vaiheessa sitä normaalisti herää päiväunilta, koeajolle mukaan lähtenyt kuopiolainen Janne Mononen huokaa.

Hän kertoo oikeasti nähneensä autosta jo unta etukäteen.

–Se on paljon paremman näköinen luonnossa kuin kuvissa. On se komean näköinen. Muotoilijat ovat varmaan tyytyväisiä, kun ovat kerrankin saaneet läpi rohkean visionsa.

 

Ulkonäköä ei yksinkertaisesti voi Evoquesta puhuttaessa ohittaa. Harva auto on herättänyt sellaista huomiota, minkä Evoque Kuopiossa sai. Kuin Tuttifrutti-karamelli peltikääreissä.

Tämä karkki on herättänyt huomiota muuallakin. Plakkarissa on jo toistasataa palkintoa tai tunnustusta. Se kruunattiin muun muassa Vuoden naisten autoksi maailmassa.

–Tämä ei muuten ole niin älyttömän maskuliininen, Mononen huomaa tillittäessään nopeusmittarin korumaisia pykäliä.

Auton mitat ovat varsin säälliset. Rääpäleeksi autoa ei voi silti sanoa. Neliveto tuo massaa, eikä maantieajossakaan tahdo alle seitsemän litran keskikulutuksen päästä.

 

Evoquen tosin saa myös etuvetoisena – ensimmäisenä mallina Range Roverin historiassa. Etuvetomallissa samasta 2,2 litran dieselmoottorista otetaan 40 hevosvoimaa vähemmän, ja virallinen kulutuslukema jää 5,0 litraan – vielä tiukemmin muotoillussa kolmiovisessa Coupéssa peräti 4,9 litraan.

Etuvedon hinta on jo lähempänä tavallista tallaajaa.

–Mihinkään en tarvitse nelivetoa, vaikka paljonhan me liikumme luonnossa. Emäntä kuuluu luonnonsuojeluyhdistys Kuikkaan, kertoo Mononen, joka ajaa itse kaksi vuotta vanhalla Skoda Octavialla.

Hän on nyt ensimmäistä kertaa katumaasturin ohjaimissa.

–Onhan tämä eri todellisuudessa. Tässä tulee sellainen olo kuin olisi englantilainen kartanon omistajan poika.

Sisällä on hyvät tilat, mutta ruuma ei riittäisi, jos lapsia tulee, Mononen mittailee.

 

Automaattivaihteisen Evoquen vaihdenuppi on jo oma ihmetyksen aihe, ellei ole ajanut vaikkapa uudella Jaguarilla – firman toisella merkillä.

Sammutettuna metallinen nuppi on piilossa keskikonsolissa, mutta käynnistettäessä se nousee esiin.

Muikean muotoilun huono puoli on heikko näkyvyys ulos. Takaikkuna on matala, joten lisävarustepaketin peruutuskamera on ehdoton. Kameran hienouksiin kuuluvat ohjauspyörän mukaan kääntyvät suuntaviivat, jotka osoittavat, mihin auto sujahtaa.

Isot sivupeilit sekä parantavat että haittaavat näkyvyyttä. Lisäksi sisäpeili on niin alhaalla, että kuljettaja joutuu jumppaamaan risteyksissä melkoisesti.

 

Neliveto on jatkuvaa sorttia, mutta jos pito riittää, auto etenee etupyörien voimin. Liikkeelle lähdettäessä kaikki neljä pyörää ovat käytössä, ja muut autot ovat heti parikymmentä metriä perässä.

Momentinmuuntimeen perustuva automaattivaihteisto tuntuu hieman viipyilevältä, mutta toisaalta vauhdin tunne häviää korkeassa ja hyvin äänieristetyssä autossa.

–Ihmettelin, että miksi tuo ajaa edessä noin hiljaa, mutta sehän ajaa ihan oikein! Mononen päivittelee.

Evoque ei ole täysverinen maasturi, mutta se on selvästi maastokelpoisempi kuin katumaasturit yleensä. Korkea maavara, erinomaisesti suurillakin pyörillä toimiva alusta, nopeussäädöllä varustettu alamäkihidastin ja kolme erilaista maastoajo-ohjelmaa takaavat kulun melkoisen huonoissakin oloissa.

Herkku on makeimmillaan, kun päällyste päättyy, kuopat syvenevät ja irtosora alkaa ropista pidon rajamailla. Nam!

 

Kokeiltu : Range Rover Evoque SD4 Aut Prestige

Viisiovinen pieni katumaasturi viidelle.

Nelisylinterinen 2,2-litrainen turboahdettu dieselmoottori. Teho 190 hevosvoimaa.

Kuusiportainen automaattivaihteisto. Jatkuva nelipyöräveto.

Kiihtyy nollasta sataan 8,5 sekunnissa.

Polttoaineenkulutus 6,5 litraa sadalla kilometrillä.

Hiilidioksidipäästöt 174 grammaa kilometrillä.

Valmistettu Englannissa.

Hinta lisävarusteineen 83060 euroa, mallisto etuvetoisena alkaen 44402 euroa, kolmiovisena 45233 euroa.

 

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Range Rover Evoque imee katseet