Renault Kadjarissa on paljon tuttua – onneksi myös erilaista

Paljon on tuttua mutta onneksi myös uutta ja erilaista. Vertailukohtana on Nissan Qashqai, joka on tehty samalle pohjaratkaisulle kuin Renault Kadjar ja joka jakaa paljon samaa tekniikkaa.

On hyvin tavallista, että teknisesti lähes samanlaisia autoja myydään eri merkeillä. Kahdeksan vuotta sitten myyntiin tullut Qashqai on ollut lähes alusta saakka myyntitilastojen kärkikahinoissa.

Renault odotti oikeastaan yllättävän pitkään, ennen kuin se toi vastaavan tuotteen tarjolle.

Kadjar näyttää selvästi Rellulta ja pikkuveljensä Capturin lähisukulaiselta. Kadjarissa on autoa selvästi enemmän kuin Capturissa. Pituuseroa siihen on 33 senttiä, ja Qashqaihinkin seitsemän senttiä, vaikka serkusten akseliväli on sama.

Kadjarissa matkustaa mukavasti jopa viisi aikuista, ja tavaratilakin on tilavuudeltaan kokoluokan kärkipäässä.

Koeajamassamme autossa oli kallein Bose-varustelu, jossa nimeen viittaavan laadukkaan äänentoistojärjestelmän lisäksi oli vakiona kuljetuspaketti, johon kuuluvat muun muassa takaistuinten kippausmahdollisuus kontin puolelta ja keskikyynärnoja takamatkustajille. Etumatkustajan penkin saa näppärästi vaakatasoon, joten mukana kulkee pitkiäkin esineitä.

Suksiluukkua Kadjarissa ei ole, joten jos mukana on pitkää tavaraa, taakse voi ottaa vain yhden matkustajan.

Kontin pohjalevy on kaksiosainen, kuten Qashqaissakin. Levyillä voi säätää pohjan korkeutta tai jakaa tilaa laittamalla niistä toisen pystyyn.

Kassikoukut sen sijaan ovat vaatimattomat.

Kyytiin on helppo nousta, joskin viistoa etupilaria pitää hieman varoa. Katumaastureiden etuna on myös hyvä näkyvyys eteen. Etuviistossa olevista isoista peileistä näkee mukavasti taakse, mutta risteyksissä ne aiheuttavat katveita, kuten myös jykevät takapilarit.

Etuistuimissa on leveyttä niin paljon, että ne riittävät leveällekin selälle. Sivuttaistuki on melko hyvä ja asento luonteva.

Ohjauspyörässä on etäisyyssäätö, mutta se saisi olla vielä rahtusen pidempi. Muuten pitkäjalkainen joutuu vetämään istuimen turhan eteen yltääkseen rennosti rattiin.

Etuistuimien välissä kyynärnojan alla on suuri säilytyslokero.

Sisällä Kadjarin erottaa Qashqaista selvimmin ohjauspyörästä. Renaultin painikefilosofia on erilainen, samoin kojelaudan keskellä oleva kosketusnäyttö.

Kadjarin näytössä painikkeita on vähemmän, mikä aiheuttaa sen, että valikoissa pitää kulkea enemmän edestakaisin. Renault on tehnyt järjestelmänsä lähes sataprosenttisesti suomenkieliseksi. Puheella annettuja komentoja auto ei kuitenkaan meidän kielellämme ymmärrä.

Bose-varusteluun kuuluva navigointijärjestelmä tuo mukanaan digitaalisen TFT-näytön perinteisen mittariston sijaan. Siihen voi valita viisi eri taustaväriä ja neljä erilaista näyttötapaa makunsa mukaan.

Ajossa meillä oli kahdesta dieselmoottorista kesympi, 110-heppainen 1,5 litran turbomylly. Se on Kadjarissa ainoa voimanlähde, johon saa myös automaattivaihteiston.

Meillä koeteltavana oli juuri tuo kuusiportainen kaksoiskytkinlaatikko. Liikkeelle lähtiessä kiihdytyksissä on pientä viivettä, mutta kaiken kaikkiaan vaihteisto hoitaa hyvin tehtävänsä.

Muut moottorivaihtoehdot ovat 1,2-litrainen bensaturbo ja ainoana nelivetona 1,6-litrainen turbodiesel. Niistä saadaan 130 hevosvoimaa.

Kadjarin hinnat alkavat vähän ylempää kuin Qashqailla, mutta bensakone on 15 heppaa tehokkaampi ja Renaultin neljän vuoden takuu vuoden pidempi kuin Nissanilla.

Kokeiltu : Renault Kadjar dCi 110 EDC Bose

Viisiovinen keskikokoinen katumaasturi viidelle.

Nelisylinterinen 1,5-litrainen turboahdettu dieselmoottori. Teho 110 hevosvoimaa, sammutusautomatiikka.

Kuusiportainen automaattivaihteisto, etupyörät vetävät.

Kiihtyy nollasta sataan 11,7 sekunnissa.

Polttoaineenkulutus 3,9 litraa sadalla kilometrillä.

Hiilidioksidipäästöt 103 grammaa kilometrillä.

Valmistettu Espanjassa.

Hinta 32 103 euroa, mallisto alkaen 23 390 euroa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kadjar näyttää selvästi Rellulta ja pikkuveljensä Capturin lähisukulaiselta

Tältä näyttää autoilun tulevaisuus

Hyperauto Bugatti Veyron saamassa seuraajan

Suzuki tyrkkää pontevia bensaturboja

Kansan suosikki Nissan Qashqai siirtyy turbokauteen