Renault Trafic on ponteva ja muuntautuva kuljetin

Ovenkahvat saisivat olla notkeammat, vaikka Renault Trafic työkalun onkin.

Kyytiin pitää nousta, mutta kolmannen polven Traficissa istuin on lähes neljä senttiä aiempaa matalammalla, joten suuria ponnisteluja se ei vaadi. Selkänojan saa säädettyä viistommaksi kuin edeltäjämallissa, mikä on ehdottoman hyvä asia pitkillä matkoilla.

Reisille on tukea niukasti, mutta istuma-asennosta saa yllättävän hyvän, sillä ohjauspyörässä on myös etäisyyssäätö. Myös istuimen pituussäätö on kasvanut.

Kyynärnoja vain alas, niin luuta voi lepuuttaa mukavasti. Vaihdekeppi on kivan korkealla ja lähellä. Käsijarrun vipua sen sijaan on kaivettava syvältä.

Ohjaamossa on runsaasti tilaa pienelle ja vähän isommallekin tavaralle. Suurin säilytyspaikka on etumatkustajien istuinten alla. Sinne voi kätkeä kampetta 54 litran edestä.

Nykyaikaiseksi auton tekee se, että kännykälle ja tabletille on telineet. Kannettavan tietokoneen voi säilöä keskimmäisen istuimen selkänojan sisuksiin.

Keskipenkistä paljastuu myös kirjoituslevy, jonka voi suunnata joko kuljettajaan tai pelkääjään päin.

Seitsentuumainen kosketusnäyttö toimii hyvin myös käsineet kädessä. Lisäksi se ja navigointi ovat suomenkielisiä. Mittaristossa oleva yksinkertainen ajotietokone on sen sijaan englanninkielinen.

Lämmönsäätimien kanssa ei ole kikkailtu turhaan, vaan ne ovat perinteisiä, tukevia nuppeja.

Renaultin tyyliin kuuluvasti myös vakionopeudensäätimen pääkytkin on kojelaudassa, mutta siihen ei tarvitse kajota, kun sen on kerran päälle laittanut.

Vakkarin varsinaiset käyttökytkimet ovat ratin keskiössä helposti käsillä. Asetettu nopeus pysyy hyvin myös mäissä.

Tuulilasi on viistompi kuin toisen polven Traficissa. Auton keula on silti helppo hahmottaa.

Muuten näkeminen onkin hankalampaa koeajamassamme täysumpiversiossa, jossa ei ole takalasia eikä tavaratilan sivuikkunoita.

Koeajossa olleessa autossa ei ollut edes peruutustutkia tai -kameraa, jotka molemmat kuuluvat kampanjahinnoiteltuun Navi+-versioon. Niille olisi ollut käyttöä, joskin matkustajan paikan aurinkolipan taakse laitettu suurentava peili näyttää myös "kuolleen kulman" näkymiä.

Uusi Trafic on 21 senttiä edeltäjäänsä pidempi. Ajoimme Traficin lyhyttä L1H1-versiota, joka vetää tavaratilaan 5,2 kuutiota. Sen hyötytilavuutta on kasvatettu 200 litraa.

Lastauspituus sisällä on noin 2,54 metriä, mutta väliseinän alakulmassa on kätevä luukku, josta voi pujottaa rajallisen määrän pitkiä esineitä.

Jos luukun avaa myös matkustajan istuimen sisältä, kapasiteetti kasvaa 3,75 metriin. Pidemmässä L2H1-mallissa vastaava lukema on 4,15 metriä.

Uuden polven merkittävimpiin uudistuksiin kuuluvat pontevat ja vähän kuluttavat 1,6-litraiset dieselmoottorit.

Halvimmassa 90-heppaisessa versiossa on vain yksi ahdin, mutta 120- ja 140-hevosvoimaisissa TwinTurbo-koneissa on kaksi turboa.

Kahdella ahtimella vääntöä on saatavilla jo liikkeelle lähtiessä, mikä on tärkeää erityisesti isolla kuormalla.

Kokeilemamme 120-heppainen kone jätti miellyttävän sivistyneen kuvan, ja ajotietokoneen mukaan todellinenkin kulutus voi asettua kuutosella alkaviin lukemiin.

Sammutusautomatiikka hämmästytti muutaman päivän ajan toimettomuudellaan, mutta lopulta se heräsi liikennevalopysähdyksessä yhden asteen lämpötilassa.

Traficista on tarjolla myös 1+8-paikkainen minibussimalli.

Opel Vivaro jakaa tekniikan Traficin kanssa, mutta se tulee Englannista. Pakujen kysyntä on rajallista, joten joka merkin ei kannata tehdä täysin omaa mallia.

Kokeiltu : Renault Trafic dCi 120 TwinTurbo L1H1

Yhden liukuoven umpipakettiauto kolmelle henkilölle.

Nelisylinterinen 1,6-litrainen dieselmoottori kahdella turboahtimella. Teho 120 hevosvoimaa. Sammutusautomatiikka vakiovarusteena.

Kuusiportainen käsivaihteisto, etupyörät vetävät.

Kiihtyy nollasta sataan 12,0 sekunnissa.

Polttoaineenkulutus 5,9 litraa sadalla kilometrillä.

Hiilidioksidipäästöt 155 grammaa kilometrillä.

Tavaratila 5,2 kuutiometriä.

Valmistettu Ranskassa.

Hinta lisävarusteineen 35 055 euroa, mallisto alkaen 31 224 euroa.

 

Juttuun on korjattu Opel Vivaron valmistusmaaksi Englanti.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Transporter sai vastaansa viisi haastajaa

Renault Trafic kuljettaa entistä enemmän