Rivakkaa menoa ja ajamisen iloa

Vaikka autokauppa viime vuonna Suomessa laantuikin, niin Hondalla meni hyvin. Merkin myynti vuonna 2007 meillä oli 6 571 autoa ja nousuprosentiksi tuli komea 16,5.

Uuden autoverotuksen myötä Honda tuo nyt markkinoille uutta täkyä: Civic dieselin maahantuonti on alkanut.

Tämä Civic 2.2 i-CDTI houkuttelee ennen muuta urheilullisuudellaan, ja sen ainoa saatavilla oleva varustetaso on Sport. Auto maksaa 28 500 euroa, eli se on melko kallis. Maahantuoja selittää hintaa varsin kattavalla ja korkeatasoisella varustetasolla.

Osa hinnasta selittyy varmasti myös sillä, ettei Hondan dieselien kokonaistuotanto ole lukumäärältään läheskään niin suurta kuin monilla kilpailijoilla, ja tämä ostaa yhden yksikön hintaa.

Ei tunnistaisi dieseliksi

Civicin diesel on ennestään tuttu jo Accordin ja CR-V:n keulalta. Kun koneen käynnistää, niin dieseliksi sitä ei autossa eikä sen ulkopuolella juuri tunnista. Käyntiääni on hyvin hiljainen, eikä raksutusta kuuluu.

Koneen on tehokas. Vääntöä on 340 Nm (2 000 rpm). Teho (140 hv) jää väännön varjoon. Näillä eväillä Civic kulkee 205 km/h ja kiihtyy nollasta sataan 8,5 sekunnissa.

Vihreiden arvojen ystäviä ilahduttavat 5,3 l/100 yhdistetty kulutus ja 140 g/km CO2 -päästöt. Hiukkassuodatin on vakiona.

Sport on alustaltaan kohtalaisen kova, mutta tavallista kaupunkiajoa se ei haitannut. Ohjaus antaa mukavan tuntuman tiehen, ja autoa on vaivaton käsitellä.

Muuten Civicin tilat ja muodot ovat ennallaan, eli autossa matkustaa mukavasti neljä aikuista.

Erityiskiitos annetaan jälleen takatilan lattian tasaisuudelle. Keskitunnelia ei ole, ja se lisää keskipaikan matkustajan mukavuutta kovasti.

Ihan urheiluauto Civic ei ole, mutta hyvä kiihtyvyys ja napakka alusta tarjoavat kyllä paljon ajamisen iloa.

Juttu on julkaistu Savon Sanomissa 14.2.2008.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.