Škoda Fabia ja Roomster turboaikaan

Autojen kokema kasvojenkohotus on niin mieto, että sitä on lähes mahdoton huomata, mutta todellinen herkku piileekin konehuoneessa.

koda-malliston pienimmät ovat liittyneet turbokerhoon, eikä Suomessa koko merkin moottorivalikoimaan jää enää kuin kaksi vapaasti hengittävää bensamoottoria. Ne edustavat ääripäitä, sillä Fabian kesyin mylly on kolmisylinterinen 1,2-litrainen kone, kun taas merkin lippulaivaan, Superbiin, saa 3,6-litraisen V6:n.

Teknisten tietojen plarailu on kieltämättä tylsää hommaa, mutta tällä kertaa se palkitsee. 1,2-litraiset bensaturbot nimittäin kepittävät tähän saakka koda Fabiassa ja Roomsterissa palvelleen 1,6-litraisen koneen.

Väännössä ne menevät vanhentuneesta isoveljestään isolla kierrosalueella komeasti ohi, ja polttoaineenkulutuksessa ero venähtää vieläkin leveämmäksi. Sitä kautta hiilidioksidipäästöt jäävät myös pienemmiksi, ja nykyinen verotus palkitsee siitä ostajan avokätisesti.

Pikku-kodiin saa nyt myös kaksoiskytkinautomaattivaihteiston, joka omalta osaltaan pitää kulutuksen kurissa.

Molemmat osoittivat koeajossa pätevyytensä maantiellä. Roomster on vielä Fabiaa tasapainoisempi ja hiljaisempi.

Dieselkoneita on kolme, mutta pikkuauto kannattaa hankkia dieselinä vain, jos valtaosa ajosta on pitkän taipaleen taittamista.

Arjen käyttöön

Fabia ja Roomster eivät ole ulkoisesti markkinoiden häikäisevimpiä - ne ovat jopa arkisen näköisiä, mutta käytännöllisyydessä ne ovat huippuluokkaa. Muiden kodien tapaan niiden suurin vahvuus on tilankäytössä.

Roomsterin monikäyttöisyys on huippuluokkaa, kun taas Fabian farmariin eli Combiin on taiottu aivan käsittämättömän suuri tavaratila. 505 litran ruumaa joutuu hakemaan monesti jopa kahta kokoluokkaa suuremmista autoista.

Myöskään matkustajien ei tarvitse kärsiä ahtaudesta sen enempää edessä kuin takana. Fabian viistoperäversiossakin kaksi aikuista mahtuu kevyesti taakse.

kodan perusmallit eivät perinteisesti ole räiskyneet suurella varustelulla, mutta nyt jo Classic-varustetaso tuo mukanaan molemmissa muun muassa ajonvakautuksen, kuusi turvatyynyä ja ilmastoinnin.

Hintojen rukkaaminen tehtaan ja maahantuojan välillä on vielä kesken, mutta alustavien tietojen mukaan ainakin Fabia näyttää pysyvän varsin kohtuullisella tasolla. Roomsteriin pitää laittaa useita tuhatlappusia enemmän.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Škoda Yeti ja Fabia saavat uusia versioita