Seat Toledo on vakuuttava perusauto

Kaikki autot näyttävät nykyään samalta, moni sanoo. Vaan kun se ei riitä. Yhä useammin erinimiset autot myös ovat käytännössä samoja autoja. Kuten koeajamme Seat Toledo, joka tulee myyntiin myös nimellä Skoda Rapid.

Idea on siinä, että näin saadaan kustannukset alas, kun samaa asiaa ei tarvitse suunnitella ja valmistaa moneen kertaan. Hintalappu pysyy kohtuullisempana.

Toledon ja Rapidin varustelistalle ei ole nostettu kaikkein erikoisimpia sähköisiä vimpaimia, mutta silti autot ovat nykyaikaisia. Kaikki tärkeimmät, kuten ilmastointi, ajonvakautus ja kuusi turvatyynyä tai -verhoa saa niukemmassakin varustetasossa, joka Seatilla on Reference.

Kokeilemassamme Style-varustellussa autossa lievää muovisuutta vähentävät nahkapäällysteiset ohjauspyörä ja vaihdevipu.

 

Toledossa on kovin vähän mitään seatmaista. Valot, maskit ja verhoilu ovat toki erilaiset kuin Rapidissa, mutta esimerkiksi hallintalaitteet ja mittaristo ovat kuin mistä tahansa Skodasta – tai emomerkin Volkswagenista.

Materiaalit eivät vaikuta erityisen arvokkailta, mutta ainakaan Style-varusteltuna Toledo ei toisaalta tunnu liian halvaltakaan.

Etuistuimet ovat keskinkertaiset. Selälle on sivuttaistukea hyvin, mutta reidet jäävät vähemmälle.

Tilat ovat tämän Tsekissä Skodan tehtaalla valmistetun auton ehdoton valtti. Takanakin on erinomaiset tilat vähintään kahdelle aikuiselle, jopa kolmelle.

Äänieristys ei ole paras mahdollinen, sillä tuuli suhisee selvästi ja karkea asfaltti lisää melua huomattavasti.

 

Kehityskaari on ollut kummallinen, sillä korimalli on vaihtunut aina uuden mallisukupolven myötä, eikä Toledo ole ollut tuotannossa lainkaan sitten vuoden 2009.

Nyt espanjalaismerkki on toiminut viisaasti ja palannut siihen, mistä lähdettiin. Jo ensimmäinen, 1991 esitelty Toledo oli nimittäin porrasperäisen näköinen hatchback, jossa takaluukku avautui takalasin yläreunasta saakka.

Lastausaukko on sen ansiosta erittäin suuri, joten isojenkin esineiden lastaaminen käy päinsä.

Välivuosina Seat harhaili, sillä toisen polven Seatista tehtiin perinteinen neliovinen sedan ja kolmannesta polvesta taas Alteasta muokattu pulloperä. Jospa nyt pysyttäisiin alkuperäisessä.

 

Ajo-ominaisuudet on toinen vahvuus. Ohjaus on tunnokas, vaikkei ihan niin jämerä kuin isommissa VW-konsernin malleissa.

Jousitus on napakka, eikä auto huoju. Seatin suunnittelujohtaja Thomas Dicke kertoo, että alusta on vielä hivenen sporttisempi eli jäykempi kuin Rapidissa, mutta sporttimallia Toledossa ei ole tavoiteltu.

Urheiluautoksi Toledosta ei ole voimalinjojenkaan puolesta, vaikka Suomeen tulevista turbomoottoreista kokoonsa nähden hyvin potkua irtoaakin.

Maahantuoja odottaa, että myydyimmäksi versioksi nousee 1,2-litrainen bensakone 105-hevosvoimaisena versiona ja Style-varustein.

Samaa moottoria tulee tarjolle myös 85-heppaisena. Tehokkain 1,4-litrainen on aina DSG:llä eli kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla. Ensi vuonna DSG tulee myös 1,6-litraiseen dieseliin, jonka saa aluksi vain käsivaihteisena.

 

Käsivaihteet toimivat hyvin, mutta vaihdevipu on jätetty karvan verran liian etäälle. Ainakin 175-senttinen joutuu vähän viruttamaan kättään, eikä kyynärnojakaan tunnu asettuvan ihan oikealle kohdalle.

Seatin mallistossa Toledo asemoituu Ibiza ST -farmarin ja Leonin väliin. Toledon tapaan uusi, aiempaa konservatiivisemman näköinen Leon esitellään ensi viikolla Pariisin autonäyttelyssä. Leonista esitellään ensi vuonna myös kolmiovinen versio ja farmari, joten Seat odottaa lähitulevaisuudessa suuria kasvulukuja myyntiinsä.

 

Kokeiltu : Seat Toledo 1.2 TSI Style Ecomotive

Viisiovinen, viistoperäinen, pieni perheauto viidelle.

Nelisylinterinen 1,2-litrainen turboahdettu bensiinimoottori. Teho 105 hevosvoimaa. Sammutusautomatiikka vakiovarusteena.

Kuusiportainen käsivaihteisto. Etupyörät vetävät.

Kiihtyy nollasta sataan 10,4 sekunnissa.

Polttoaineenkulutus 5,0 litraa sadalla kilometrillä.

Hiilidioksidipäästöt 116 grammaa kilometrillä.

Valmistettu Tsekissä.

Hinta vahvistamatta. Suomessa ensi keväänä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Seat Toledo tiristi hinnan 17000 euroon

Seat Toledo ihastuttaa tiloillaan