Skoda Citigo pärjää kummasti myös moottoritiellä

Yksilitrainen, kolmisylinterinen bensiinimoottori tuottaa kesympänä versiona vain 60 hevosvoimaa, mutta se liikuttaa yllättävän hyvin pientä nelipaikkaista Skoda Citigo'ta.

Reippaan moottoritienopeuden saavuttaminen vie oman aikansa, mutta kun siihen päästään, menossa ei ole mitään ongelmaa. Autoa ei tarvitse paimentaa sen enempää kuin isompiakaan. Rengasmelu toki kasvaa melkoisesti.

Polttoaineenkulutus pysyy hämmästyttävän pienenä kovissakin nopeuksissa.

Parhaimmillaan Citigo on kuitenkin nimensä mukaisesti kaupungissa, jossa se kääntyilee näppärästi pienissä tiloissa ja lähtee reippaasti liikennevaloissa.

 

Kaupunkikärryssä on asiaan kuuluvasti sammutusautomatiikka, jolla moottorin voi sammuttaa ruuhkissa. Vaihde vain vapaalle ja jalka irti kytkimeltä siksi aikaa.

Skoda Citigo on tekniikaltaan sama auto kuin Volkswagen Up ja vielä Suomeen odoteltava Seat Mii. Volkswagen-konsernin pikkukolmikko tulee samalta tehtaalta Slovakiasta.

Tehokkaampi yksilitrainen moottori tuottaa 75 hevosvoimaa. Siihen voi valita viisiportaisen käsivaihteiston tai automatisoidun manuaalivaihteiston (ASG), jota myös robottivaihteistoksi kutsutaan.

Koeajossa oli kolmiovinen versio, mutta jos takapenkillä on enemmän käyttöä, kannattaa valita viisiovinen.

Tavaratila riittää vain kauppakasseille, mutta takaistuimet kaatamalla mukaan mahtuu jo paljon muutakin.

 

Kokeiltu : Skoda Citigo 1.0 60 Ambition

Kolmiovinen pystyperäinen pikkuauto neljälle.

Kolmisylinterinen 1,0-litrainen bensiinimoottori. Teho 60 hevosvoimaa. Sammutusautomatiikka vakiovarusteena.

Viisiportainen käsivaihteisto. Etupyörät vetävät.

Kiihtyy nollasta sataan 14,4 sekunnissa.

Polttoaineen keskikulutus 4,1 litraa sadalla kilometrillä.

Hiilidioksidipäästöt 95 grammaa kilometrillä.

Valmistettu Slovakiassa.

Hinta lisävarusteineen 12626 euroa, mallisto alkaen 11261 euroa, viisiovisena alkaen 12678 euroa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.