Subaru Forester - käheä kaupunkilaismetsäläinen

Kuopiolainen pariskunta Lea Sutinen ja Antti Kukkonen löytää yhteisen ilmaisun, jolla he kuvaavat parin tunnin ajokokemustaan uudella Subaru Foresterilla:

- Käheää!

Sutinen innostuu eritoten moottoritien vauhdin hurmasta ja siitä, miten helppoa katumaasturin pysäköinti parkkihallissa voi olla.

- Kääntyy hirmu kevyesti, helpommin kuin minun oma autoni, äimistelee Sutinen, joka omistaa neljä vuotta vanhan farmarimallisen Toyota Corollan.

Foresterin kääntöympyrä on todella pieni.

Rekkaa työkseen pyörittävän Kukkosen erityiskehut saa kuorma-automainen vaihteisto ja vielä erikseen kuutosvaihde.

- 80 vauhtia ja 1 500 kierrosta. Tämä on juuri taloudellisuusvaihde.

Pikkuvaihteet vaativat tarkkuutta

Hieman konstikkaampia ovat alavaihteet. Kytkimen kanssa saa olla tarkkana, ettei auto sammahda ykkösellä lähdettäessä, ja toisaalta kakkonenkin vaikuttaa turhan pieneltä pykälältä vähänkään kovempaan vauhtiin.

- Pitää näköjään kruisailla kolmosella, Kukkonen päättelee.

Forester ei yritäkään olla puhdasverinen ojanpohjien koluaja. Jopa käyttöohjekirja kertoo suoraan, ettei autoa ole suunniteltu tieverkoston ulkopuolelle, vaikka Forester näyttää nyt paljon enemmän maasturilta kuin ennen.

Silti olisi ollut nannaa päästä kokeilemaan lumessa ja sohjossa reipasta 21,5 sentin maavaraa ja nelivetoa, mutta kelit olivat vielä liian kesäiset.

Kohtuullinen kulutus

Subarun ylpeydenaihe Foresterissa on pieni, kevyt ja vaimeaääninen boxer- eli vastaiskudieselmoottori, joka pitää auton painopisteen alhaalla. Pitkän kehittelyn tulos on nyt ensimmäistä kertaa maasturissa. Ennen Foresteria boxerdiesel ehti vasta Legacyyn ja Outbackiin.

Maahantuoja kehuu diesel-Foresterin olevan markkinoiden pienikulutuksisin maasturi.

Kymmenen vuotta vanhan Peugeot 406:n omistava Kukkonen harkitsi kesällä katumaasturin hankkimista, sillä iso moottorivene kaipasi vetäjää. Vene tuli myytyä, mutta Forester saa hänet taas innostumaan.

- Jos olisi rahaa, minä ostaisin tämän.

Perheen yhden vuoden yhdeksän kuukauden ikäinen poika Juho Kukkonen on myös selvästi tohkeissaan. Sanat ovat vielä hakusessa, mutta isän kehuessa Foresteria vieressä, Juho päräyttää turvaistuimesta:

- On, prrrrr.

Valoa yöhön

Kaupunkilaislapsiperheelle löytyy sopivampiakin autoja, mutta turvaistuimen asettaminen vanhemmilta käy helposti hyvin avautuvan oven ja korkean penkin ansiosta. Aikuismatkustajillekin on hyvin tilaa takapenkillä.

Rattaat sujahtavat tavaratilaan näppärästi, koska edessä ei ole kynnystä. Kovin paljon muuta isompaa tavaraa mukaan ei tosin mahtuisi, ja Sutinen likaa lastauksessa housunsa kuraisessa takapuskurissa. Myös takalasi kerää kuraa, kuten yleensä pystyperäisissä autoissa.

Sutinen löytää pimeällä ajaessaan vielä yhden ison plussan. Kirkkaat ksenon-kaasupurkausvalot ovat hänelle mieleen, koska hän näkee hämärässä hieman heikosti.

- Täältä ylhäältä näkee hyvin. Tämän takia minä voisin ostaa tällaisen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Subaru Forester sai ärhäkän bensaturbon