Suzuki Alto on markkinoiden halvin

Litran bensakone ja nelipaikkainen miniauto on kuopiolaiselle Pirjo Tsuparille tuttu yhdistelmä. Koeajettavasta Suzuki Altosta irtoaa kahdeksan hevosvoimaa enemmän kuin hänen kolme vuotta vanhasta Kia Picantostaan.

Tsupari on aivan myyty heti auton nähdessään.

- Pirteä, pirtsakka muotoilu. Tässä on naisellista kauneutta. Sellaista pientä kauneutta, mitä nainen kaipaa. Tämä on kuin koru. Naisella pitää olla yksi koru aina. Se voi olla auton muodossa.

Eksoottinen väri on hänen mielestään erinomainen, koska auto on helppo löytää parkkipaikalta.

Hän totuttelee hetken kytkimeen, mutta sitten mennäänkin jo moottoritielle. Yksilitrainen kone ei luonnollisesti ole mikään kanuuna, mutta 14 sekunnin kiihtyvyysarvo on 2,4 sekuntia parempi kuin Tsuparin Kiassa.

- Kaikki autoni ovat olleet tällaisia pikkuautoja. Isomoottorinen auto kiihtyy tietenkin paremmin, mutta minä olen tottunut vedättämään pientä. Ajoin Turku-Helsinki-väliä 20 vuotta. Yksilitraiset saivat kyytiä.

Pieni kulutus

Kolmisylinterinen moottori antaa viitosvaihteen käyttöön vasta maantienopeudessa. Kun vauhtiin on päästy, moottoritielläkään ei ole mitään ongelmia. Tiukkoihin ohituksiin mutkatiellä ei ole potkua.

Ennen vanhaan pikkuautoja piti paimentaa koko ajan, mutta Alto pitää suunnan vakaasti, ja vaihteetkin napsahtavat kohdalleen.

Virallinen kulutuslukema on markkinoiden pienimpiä. Moni bensa-auto ei selviä sadan kilometrin pätkää 4,4 litralla.

- Missäs ne tekee tämän Suzukin? Tsupari kysyy.

- Intiassa? hän hämmästelee vastauksen saatuaan.

Eksoottinen valmistusmaa ei tunnu menoa haittaavan, sillä auto käynnistyy nikottelematta ilman lämmitystä, vaikka pakkasta on 20 astetta. Japanilaismerkin auto lämpenee hyvin, eikä jähmeyttäkään tunnu. Moni Euroopassa valmistettu kärry on jo hyytynyt tien varteen.

Takana tiivistä

Suzuki Altolla on kunnia olla maan halvin uusi auto tällä hetkellä. Lähtöhinta on alle 9 000 euroa. Perusvarustetasolla ei tosin saa edes radiota, saati ilmastointia tai keskuslukitusta. Koeajossa ollut keskimmäinen varustetaso nostaa hinnan viisinumeroiseksi, mutta silti se alittaa muiden pyynnin.

Ajonvakautusjärjestelmä oli aluksi saatavilla vain korkeimpaan varustetasoon, mikä heikensi menestystä Euro NCAP -kolaritestissä. Nyt se on vakiovaruste GLX:ssä ja lisävaruste GA- ja GL-malleissa.

Uusilla nastarenkailla kevyellä autolla ei sinänsä suuria ongelmia ole normaaliajossa, mutta lisäturva ei ole koskaan pahitteeksi.

Edessä istutaan niin väljästi, että auton voisi kuvitella olevan suurempikin. Sen sijaan takana on ahdasta, ellei edessä istu pieni aikuinen. Tavaratila ei ole suuren suuri, mutta Tsuparin mielestä Kiassa on vielä pienempi.

- Tännehän mahtuu vaikka iso matkalaukku. Kiassa se ei onnistu.

Ahtaisiin paikkoihin

Vain 3,5 metriä pitkä Alto on verraton pyöriteltävä ahtaissa paikoissa, kuten parkkihalleissa. Pyörät on sijoitettu aivan kulmiin, joten peltien kolhimista ei tarvitse pelätä.

- Tämä on naiselle niin näppärä, Tsupari ihastelee.

Suuri tuulilasi avaa hyvän näkyvyyden. Katvealueita voi syntyä takakulmiin paksujen pilarien vuoksi, mutta Tsuparia nekään eivät haittaa.

Takaikkunat saa avattua vain kulmista, kuten kolmiovisissa autoissa.

Autossa on vain nopeus-, matka- ja bensamittarit sekä kello. Esimerkiksi kierrosluvuista tai moottorin ja ulkoilman lämpötilasta ei ole mitään tietoa.

- Minä en pidä, jos kojelauta on kuin lentokoneessa, Tsupari napauttaa.