Tesla Model S on melkoinen supersähköauto

Tästä sähköautosta maailmalla puhutaan. Moni yksityisautoilua karsastava ympäristöihminenkin on sen hankkinut, vaikka hintalappu on melkoinen.

Jos on Tesla Model S:llä hintaa, on sillä suorituskykyäkin. Koeajamamme takavetoinen 85-versiokin on liki 400-hevosvoimainen tykki, joka kiihtyy 5,6 sekunnissa nollasta sataan. Taka-akselilla olevan sähkömoottorin 440 newtonmetrin vääntömomentti on käytössä heti, kun kaasupoljinta hipaisee.

Tehokkaimman nelivetoisen, kaksimoottorisen P85D-version saa Ludicrous Speed -päivityksellä kipaisemaan satasen nopeuteen tasan kolmessa sekunnissa. Siinäkin huippunopeus on rajoitettu sentään 250 kilometriin tunnissa.

Koeajoautossa oli lisävarusteena kameratekniikkaan perustuva Mobileye-turvalaite, joka muun muassa piippaa reiluista ylinopeuksista. Se on tässä autossa tarpeen.

Liikkeelle lähteminen ei vaadi kuin jalan asettamisen jarrupolkimelle ja ratin vieressä olevan vaihdevivun kevyen liikkeen D- tai R-asentoon. Ajaminen on helppoa kuin millä tahansa automaattivaihteisella autolla. Vipu ja muutkin viikset ovat tuttuja Mercedes-Benzeistä.

Sähköautoilun äänettömyys on valloittavaa. Rengasääniä toki kantautuu sisälle, kun vauhti kasvaa, mutta Teslassa äänieristys on hyvällä tasolla.

Alamäissä ei tarvitse jarrutella. Akkujen varausta säästävä auto hoitaa sen, kun kuljettaja vapauttaa kaasupolkimen.

Ohjaamon ehdoton erikoisuus on valtava, 17-tuumainen pystysuuntainen kosketusnäyttö. Sen kautta hallitaan miltei kaikkia auton toimintoja. Esimerkiksi ilmajousituksen korkeuden säätö ja panoraamakaton avaaminen tapahtuvat sen kautta.

Toimintoja on niin paljon, ettei niiden opiskelu ollut lyhyellä koeajolla mahdollista, mutta auton käyttäminen onnistui ilmankin.

Täyssähköautojen heikkous on ollut niiden lyhyt toimintasäde. Tyypillisesti luvatut ajomatkat täysillä akuilla ovat noin 200 kilometrin luokkaa, mutta toteumat jäävät monesti kauas siitä. Noin sadan kilometrin jälkeen useimpien sähköautojen akut ovat punaisella, minkä vuoksi niiden on ollut vaikea pärjätä myynnillisesti polttomoottoriautojen kanssa.

Uuteen Teslaan luvataan jopa 528 kilometrin toimintasäde ja siihen vielä kuusi prosenttia eli runsaat 30 kilometriä lisää, mikäli akut päivittää 90 kilowattituntiin.

Vaikka toteuma jäisi puoleenkin luvatusta, käytettävyys on aivan toista luokkaa kuin nyt myynnissä olevilla, pienempitehoisilla kilpailijoilla. Tämä etumatka ei varmastikaan ole pysyvää.

Model S on pitkä auto, vain pari senttiä vaille viisimetrinen. Tavaratilaa on runsaasti, sillä laakean takakontin lisäksi keulassa on pienempi ruuma.

Takatilan voi 3 400 eurolla valjastaa myös pienten lasten matkustamiseen. Tuolla summalla saa konttiin selkä menosuuntaan sijoitetut istuimet.

Tähän mennessä Tesla Motors on suuresta hypestä huolimatta ollut raskaasti tappiollinen yritys. Aika näyttää, tuleeko siitä automaailman Apple.

Joka tapauksessa myyntikuviot ovat nyt aiempaa selvemmät. Tesla Motors on aloittanut maahantuonnin myös Suomeen ja perustanut myymälän Vantaalle. Kuopiossa vuosimallin 2014 autoa käyttänyt Auto-Outlet myy enää Suomeen tuomansa varaston pois.

Kokeiltu : Tesla Model S 85

Viisiovinen porrasperäinen iso perheauto viidelle.

2014 vuosimallissa 367 hevosvoiman sähkömoottori, ilman akkuja maksimiteho 388 hevosvoimaa. Takapyörät vetävät.

Kiihtyy nollasta sataan 5,6 sekunnissa. Huippunopeus 225 kilometriä tunnissa.

Akkukapasiteetti 85 kilowattituntia.

Toimintasäde 502 kilometriä.

Hiilidioksidipäästöt ajossa 0 grammaa kilometrillä.

Valmistettu Yhdysvalloissa.

Hinta lisävarusteineen 104 900 euroa, mallisto alkaen 79 700 euroa.

Koeajovideolla mainittu 4,4 sekunnin kiihtyvyys nollasta sataan koskee auton tehokkaampaa versiota.

Mercedes-AMG C 63 S Coupén ääni ei jätä kylmäksi