Toyota Land Cruiser on metsäläisen työkalu

Legendoista puhuminen on tylsää, mutta Toyota Land Cruiserilla on nimitykselle melkoisesti katetta. Maineikasta maasturia on tehty jo vuodesta 1951 lähtien, joten sillä on yhtä pitkä historia kuin Toyotalla autonvalmistajana.

Alun alkaen sotilaskäyttöön suunniteltu auto on vuosikymmenten saatossa löytänyt yli viisi miljoonaa ostajaa 176 maassa. Melkoisia lukuja!

Äkkiseltään yli 200 gramman hiilidioksidipäästölukemat voivat säikäyttää, mutta niissäkin uusi Land Cruiser on kiilannut kokoluokan kärkeen. Kolmilitraisessa myllyssä palaa dieseliä kymmeneksen aiempaa vähemmän, eikä tehosta ole tarvinnut tinkiä.

- Viisi vuotta sitten kaksilitraisella moottorilla varustettu farmariauto päästi putkestaan paljon enemmän, huomauttaa maahantuoja Toyota Auto Finlandin toimitusjohtaja Kari Skogster.

Arvokas peli

Nelilitraista bensakonetta Suomeen ei tuoda enää lainkaan, eikä siinä tietenkään olisi mitään järkeäkään. Hinta karkaisi päästöihin sidotun autoveron takia järjettömäksi.

Vielä järeämpää peliä kaipaaville on tarjolla kaksi vuotta sitten esitelty Land Cruiser V8, jonka konepellin alla kehrää 4,5-litrainen dieselpannu. Myös koko ja ulkonäkö poikkeavat selvästi tästä koeajetusta Land Cruiser 150 -mallista.

Halpa auto tämä "pikku" Land Cruiserkaan ei ole. Senpä takia sitä ei moni leikkikaluksi hankikaan. Se on aito työkalu hankalissa paikoissa liikkuville. Suomen puolustusvoimatkin sitä käyttää.

Auton perään voi kytkeä peräti 3 000 kilon perävaunun.

Tosi maasturi on etevimmillään metsän ja lammikoiden keskellä. Täysin uusittu alustarakenne ja uutena ominaisuutena tullut elektronisesti mukautuva jousitus vähentää kovaa kallistelua maantieajossa ja maksimoi renkaiden kosketuspinnan maastoajossa.

Automaatti houkuttaa

Aiempaa runsaammin varustellulla autolla on leppoisaa ajella vakionopeudensäädin päällä vaikka moottoritiellä, vaikkei se ihan maasturin ominta aluetta olekaan.

Iso auto kääntyy pienessä tilassa. Pieni kääntösäde on tietysti tarpeenkin, jos sillä aikoo rymytä vaikkapa petäjien keskellä.

Automaattivaihteiset Land Cruiserit on höystetty mäkilähtöavustimella ja alamäkihidastimella. Kuusiportaista käsivaihteistoa vastaan puhuu myös sen isompi polttoaineenkulutus ja vaisumpi suorituskyky.

Nelivetojärjestelmän keskitasauspyörästössä luistonrajoitin huolehtii sopivasta voimanjaosta. Normaaliajossa voimasta 40 prosenttia suuntautuu etuakselille ja loput taakse. Tilanteesta riippuen suhde voi vaihdella välillä 30/70-50/50.

Näkyvyys häviää

Maastossa neliveto kytketään käsin hitaalle nopeusalueelle ja keskitasauspyörästön lukitus asetetaan päälle. Helppoa.

Mukava lisä on takaluukun ikkuna, jonka voi avata erikseen. Ahtaassa paikassa ihan tarpeellinen toiminto.

Takarivin kahdelle matkustajalle on luvassa hieman aiempaa mukavampi istuma-asento. Takapenkkeihin saa nyt myös sähkösäädöt.

Hienossa kokonaisuudessa pienet yksityiskohdat voivat ponnahtaa häiritsemään. Koeajoauton ikkunat tuppasivat huurtumaan tämän tästä pienessä pakkasessa.

Autosta noustessa tai autoon noustessa taas pitää muistaa pitää huoli lahkeistaan. Leveä astinlauta kerää kuraa ja sotkee helposti housut.