Toyota Prius+ paikkaa idolinsa puutteita

Toyota Prius on niittänyt rutkasti mainetta luotettavuudellaan ja pienellä kulutuksellaan, mutta perheautoksi se on kelvannut vain rajallisesti.

Prius+ perustuu nimensä mukaisesti samaan koeteltuun – joskin edelleen paranneltuun – tekniikkaan, mutta muuten auto on täysin uusi, ja tilaa siinä on reilusti Priusta enemmän.

Pituutta on 13,5 senttiä enemmän, leveyttä 3 ja korkeutta 8,5 senttiä reilummin kuin Priuksessa. Kun akselivälikin on kasvanut 8,5 senttiä, autoon on saatu kohtuulliset tilat seitsemälle hengelle.

Lisäsenteistä huolimatta auton ilmanvastuskerroin on saatu pidettyä erittäin pienenä: 0,28:ssa. Se jää vain hivenen Priuksen 0,25:stä. Painoakin Prius+:lla on vain 125 kiloa enemmän.

 

Kolmannen rivin kaksi istuinta eivät ole pelkästään lasten käyttöön, mutta aikuisella polvet nousevat korkealle.

Muuten tilaa on reilusti. Keskirivin istuimet ovat vieläpä erillisiä ja liikuteltavia, joten jalkatilaa voi säätää tarpeen mukaan.

Suomalaisille kenties tärkein peruste auton hankinnassa on tavaratilan riittävyys. Prius+:ssa sekin on kunnossa, elleivät kaikki seitsemän istuinta ole käytössä.

Takimmaisten istuinten taaksekin jotain mahtuu, mutta ne käytössä suuret kapsäkit on jätettävä kotiin.

Tavaratilan monikäyttöisyys on erinomainen, koska toisen ja kolmannen penkkirivin istuimet voi kellistää helposti yksi kerrallaan. Takimmaisten istuinten kaataminen onnistuu vieläpä yhdellä kädellä.

 

Prius+ on ensimmäinen seitsemän hengen täyshybridi eli auto, joka pystyy kulkemaan myös pelkällä sähköllä.

Pääasiallinen käyttövoima tulee bensiinistä, mutta sähkömoottori toimii sujuvasti ja liki huomaamattomasti polttomoottorin rinnalla.

Älykäs hybridijärjestelmä valitsee tästä "tandemista" tilanteeseen parhaiten sopivan vaihtoehdon: bensiinimoottorin, sähkömoottorin tai molemmat.

Auto kerää sähköä talteen jarrutuksista ja kaasun kevennyksistä. Hybridijärjestelmän akut ovat nyt litium-ioniakkuja, eivätkä siis nikkelimetallihydridiakkuja, joita perinteisessä Priuksessa on käytetty.

Litium-ioniakut vievät vähemmän tilaa, joten ne on saatu upotettua etuistuinten väliin keskikonsoliin. Tavallisestihan hybridien akustot on sijoitettu tavaratilan etuosaan, mutta tila-auton rakenteisiin se ei olisi sopinut.

 

Normaalitilassa pelkällä sähköllä päästään parhaimmillaan 70 kilometriä tunnissa. Kuljettaja voi valita keskikonsolista myös EV-moodin eli pelkän sähkökäytön, jolloin polttomoottori pysyy tavallista pidempään hiljaa.

Eco-valinta johtaa mahdollisimman taloudelliseen ajoon. Silloin kaasunvaste on tavallista niukempi, ja automaatti-ilmastointi puhkuu säästeliäästi.

PWR- eli Power-napin takaa kaasu alkaa toimia neljänneksen tavallista hanakammin.

Prius+ on suorituskyvyltään tyypillinen perheauto, vaikka sen huippunopeudeksi ilmoitetaan melko vaatimaton 165 kilometriä tunnissa. Sen kovempaa ei tosin tarvitse päästäkään.

 

Prius+:ssa on pitkä liuta pieniä parannuksia ja muunnelmia Priukseen verrattuna. Nopeuden mukaan säätyvä sähköisesti tehostettu ohjaus on yhä keskialueeltaan hivenen tunnoton, mutta se tukevoituu vauhdin kasvaessa.

Prius+ yllätti positiivisesti vakaalla menollaan kovissakin moottoritienopeuksissa. Tuuli häiritsi vain hitusen.

Etuistuimet on tehty ilmeisesti japanilaisilla mitoilla, sillä reisille on tukea todella heikosti.

Jo perusvarustelu on hyvä, mutta maahantuoja odottaa, että keskimmäisestä Linea Sol -varustetasosta tulee suosituin.

Runsaimmin varustellussa Premium-versiossa tulevat erikoisherkkuina muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin, älykäs pysäköintiavustin ja peräänajoja vähentävä turvajärjestelmä.

Premiumissa muun muassa tuumaa suuremmat pyörät nostavat hiilidioksidipäästöt 101 grammaan kilometrillä.

 

Kokeiltu : Toyota Prius+ Linea Sol

Viisiovinen keskikokoinen tila-auto seitsemälle.

Nelisylinterinen 1,8-litrainen bensiinimoottori ja sähkömoottori-generaattori. Yhteisteho 136 hevosvoimaa. Sammutusautomatiikka vakiovarusteena.

Portaaton automaattivaihteisto. Etupyörät vetävät.

Kiihtyy nollasta sataan 11,3 sekunnissa.

Polttoaineen kulutus 4,1 litraa sadalla kilometrillä.

Hiilidioksidipäästöt 96 grammaa kilometrillä.

Valmistettu Japanissa.

Hinta 41017 euroa, mallisto alkaen 39025 euroa.

Toyota Prius+ tuo tilaa taloudellisesti