Toyota RAV4 venyi perhemittoihin

Nyt vaihtoehtoja riittää, jos hakee perheelle passelia katumaasturia. Toyota RAV4 on aiemmin ollut monille liian pieni, mutta yli 20 sentin pidennys tekee siitä varteenotettavan ehdokkaan.

Väljyyttä riittää nyt sekä matkustajille että tavaroille. Ruuma kasvoi lähes sata litraa 547 litran lukemiin, joten RAV4 käy vaihtoehdoksi myös farmarille etenkin, jos huonokuntoisia teitä pitää kulkea taajaan.

Perinteisesti RAV4:n takaluukku on avautunut sivulle, mikä on ollut hankalaa esimerkiksi peräkärryn käyttäjille. Nyt Toyota on tehnyt fiksun liikkeen ja valinnut tavanomaisemman, ylös avautuvan luukun.

Luukun saa myös sähkökäyttöisenä, mikä mahdollistaa avautumiskorkeuden säätämisen esimerkiksi matalaan autotalliin sopivaksi. Kiireessä luukun hidas hivuttautuminen voi tosin ärsyttää.

 

Varapyörät ovat perinteisesti olleet maastureissa ikään kuin pakollinen varuste, mutta päästötalkoissa sekään ei ole enää itsestäänselvyys. Kaikesta ylimääräisestä painosta halutaan eroon, jotta hiilidioksidipäästöt saadaan mahdollisimman alas.

RAV4:ssäkään ei ole enää takaluukussa kiinni varapyörää, mutta Suomeen tuotavissa malleissa on sentään kontin alla pieni, väliaikainen kiekko. Parempi sekin kuin useimmissa autoissa olevat paikkaussarja ja kompressori.

Toinen päästösäästöihin liittyvä ilmiö on se, että nelivetoautoistakin pitää olla kaksipyörävetoinen versio. Näin on nyt myös RAV4:ssä, vaikka nimilyhenteen numero viittaa nelivetoon.

 

Ainoa etuvetoinen vaihtoehto on pienempi, kaksilitrainen diesel käsivaihtein. Näin on saatu mallistoon vain 127 grammaa hiilidioksidia pössäyttävä versio, mutta sen menekki jäänee olemattomaksi. Jos haluaa näinkin ison katumaasturin, miksi ihmeessä jättäisi siitä pois tärkeimmän ominaisuuden, nelipyörävedon?

Pitävällä pinnalla RAV4:kin kulkee liikkeellelähdön jälkeen etuvedolla. Alle 40:n nopeudessa nelivedon saa lukittua päälle.

Sport-asetuksella ajoon tulee vielä aimo annos menoa ja meininkiä.

 

Toyotaa on räimitty usein kehnoista istuimista, mutta nyt on suitsutuksen aika. RAV4:n etupenkit antavat nimittäin erinomaisen tuen koko kropalle. Istuma-asento on katumaastureissa korkeilla penkeillä yleensäkin ryhdikkään luonteva, joten autoon on helppo ihastua.

Kokeilimme bensamoottorilla ja portaattomalla automaattivaihteistolla kulkevaa versiota, josta maahantuoja odottaa suosituinta vaihtoehtoa. Sille on edellytykset olemassa, sillä automaattiaski sopii hyvin bensakoneen pariksi.

Käsivaihteisena vapaasti hengittävän bensakoneen niukahko alavääntö voi tehdä ajosta voimattoman tuntuista, koska vaihtamistarve on dieseliin verrattuna suuri.

Automaattivaihteisen bensamallin suurin sallittu perävaunumassa on malliston pienin, 1500 kiloa, mutta sekin riittää useimmille.

 

Takaistuimia ei voi enää liikuttaa pituussuunnassa, mutta tavaratilan kasvun myötä sille ei ole enää niin paljon tarvettakaan.

Selkänojan kallistustoiminto on sen sijaan tallella. Noja kaatuu kokonaan nurin, kun vain nykäisee penkin vieressä olevasta vivusta. Laajennettuna tavaratila on entistäkin suurempi ja tasapohjainen.

Tasainen on myös takaosaston lattia, joten keskelläkin on mahdollista istua kohtuullisen mukavasti.

Fiksuihin parannuksiin lukeutuu sekin, että ovet ulottuvat auton alahelmaan asti. Niinpä lahkeet välttyvät monelta kuraantumiselta.

Peruutuskamera sen sijaan kuraantuu, joten siitä ei kevätkeleillä ole kovin paljon apua. Peruutustutka olisi siis tarpeen, mutta sen saa vasta kalleimmassa Premium-varustelussa.

 

Kokeiltu : Toyota RAV4 2.0 Valvematic AWD Active Multidrive S

Viisiovinen, keskikokoinen katumaasturi viidelle.

Nelisylinterinen 2,0-litrainen bensiinimoottori. Teho 151 hevosvoimaa.

Portaaton automaattivaihteisto, nelipyöräveto.

Kiihtyy nollasta sataan 10,7 sekunnissa.

Polttoaineenkulutus 7,2 litraa sadalla kilometrillä.

Hiilidioksidipäästöt 166 grammaa kilometrillä.

Valmistettu Japanissa.

Hinta lisävarusteineen 46506 euroa, mallisto etuvetoisena alkaen 35274, nelivetona 39077 euroa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Toyota RAV4 on nyt selvästi isompi