Toyota Yaris Hybrid viihtyy kaupungissa

Hybridit ovat parhaimmillaan kaupungissa, samoin pikkuautot. Nyt ne on paketoitu yhteen.

Toyota Yaris Hybrid on ensimmäinen pikkuautoluokan täyshybridi Euroopassa. Täyshybridi tarkoittaa sitä, että auto pystyy kulkemaan myös pelkän sähkömoottorin voimin.

Parin kilometrin toimintasäde sähköllä kuulostaa olemattomalta, mutta todellisuudessa jopa yli puolet kaupunkiajosta voi surista sähköllä. Auto lataa ajon aikana hybridijärjestelmän akkuja ja kerää jarrutuksista energiaa talteen.

Hybrideissä jarrut kuluvat selvästi vähemmän kuin tavallisessa polttomoottoriautossa, joten niiden huoltoväli on pidempi. Automaattivaihteiston myötä autossa ei ole esimerkiksi kytkintä, mikä sekin tuntuu Toyotan mukaan keventyneinä huoltokustannuksina.

 

Ajettavuus on suunniteltu ensisijaisesti kaupunkiajoon. Ison väännön tarjoava sähkömoottori avittaa Yaris Hybridin neljässä sekunnissa viidenkympin nopeuteen. Maantiekiihdytyksissä taas bensiinimoottori mouruaa portaattoman automaattivaihteiston takia hassusti – toki ihan mukavasti eteenpäin vieden.

Kevyt ohjaus on mainio kaupunkipyörittelyssä, mutta maantieajossa se aiheuttaa levottomuutta.

Autosta näkee hyvin ulos. Etupilareiden sijoittaminen kauas kuljettajasta tosin synnyttää ikäviä katvealueita.

Ilahduttavinta Yaris Hybridissä on se, että Toyotan insinöörit ovat saaneet pakattua hybriditekniikan pienempään ja kevyempään pakettiin kuin isommissa Priuksessa ja Auriksen hybridiversiossa.

Esimerkiksi hybridiakut on saatu mahtumaan takaistuinten alle, eivätkä ne kutista siten matkustajien tiloja tai tavaratilaa, kuten Auris HSD:ssä.

Yaris Hybridin ruuma hotkaisee 286 litraa, joten se on prikulleen yhtä suuri kuin perus-Yariksessa. Pikkuautoluokassa lukema keikkuu kärkipäässä.

Vetokoukkua Toyotan hybrideihin ei valitettavasti vielä saa laittaa, mutta apulaispääinsinööri Kiyoshi Hashikabe kertoi, että siihen etsitään ratkaisua.

 

Bensiiniä 1,5-litrainen – edellisen mallisukupolven Priuksesta tuttu mutta edelleen kehitetty – moottori vie todella vähän. Virallinen kulutuslukema on kahdella alemmalla varustetasolla 3,5 litraa sadalla kilometrillä, koeajamallamme parhaalla varustelullakin vain 3,7 litraa.

Yhdellä tankillisella voi autonvalmistajan mukaan päästä parhaimmillaan jopa tuhat kilometriä, mikä on bensa-autolta melkoinen suoritus. Diesel-Yariksille tuskin suurta kysyntää enää liikenee, arvelee maahantuoja Toyota Auto Finlandin toimitusjohtaja Mika Elojärvi.

Ajotietokoneen mukaan viisi litraa alittui koeajon sekalaisessa ajossa ilman minkäänlaisia ponnisteluja, joten harkitsevalla ajolla paljon parempikin tulos on saavutettavissa.

Hybridi kannustaa kevyen kaasun käyttöön, kun kuljettaja hoksaa, kuinka paljon pelkällä sähköllä todella pääsee.

 

Toyota uskoo, ettei hybridiversio jää marginaalituotteeksi. Euroopassa Yaris on Toyotan myydyin malli, ja Toyota uskoo, että joka viides uusi Yaris on hybridi. Suomessakin maahantuoja uskoo kymmenyksen osuuteen.

Runsas varustelu kohtuullisella hinnalla vetää puoleensa, maahantuoja uskoo.

Toyota on selvä ykkönen hybridiautojen myynnissä. Maailmanlaajuisesti se on kaupannut jo yli neljä miljoonaa hybridiä.

Hybridimallit ovat pärjänneet erinomaisesti myös erilaisissa luotettavuusvertailuissa, joten maahantuojakin uskaltaa luvata hybridiakuille kahdeksan vuoden tai 350000 kilometrin akkuturvan. Jos akkujen varauskyky laskee alle raja-arvojen, ne vaihdetaan uusiin.

 

Kokeiltu : Toyota Yaris Hybrid Style

Viisiovinen pystyperäinen pikkuauto viidelle.

Nelisylinterinen 1,5-litrainen bensiinimoottori ja sähkömoottori-generaattori. Yhteisteho 100 hevosvoimaa. Sammutusautomatiikka vakiovarusteena.

Portaaton automaattivaihteisto. Etupyörät vetävät.

Kiihtyy nollasta sataan 11,8 sekunnissa.

Polttoaineenkulutus 3,7 litraa sadalla kilometrillä.

Hiilidioksidipäästöt 85 grammaa kilometrillä.

Valmistettu Ranskassa.

Hinta 23835 euroa, hybridimallisto alkaen 20892 euroa. Suomessa ensimmäiset autot kesäkuun puolivälin jälkeen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Toyota Yaris Hybridissä ei tingitä ruumasta