Vaativienkin kukkuloiden kuningas

Kun on ajanut liejuisessa, liukkaassa ja kivikkoisessa maastossa kaksi tuntia Toyotan maasturien lippulaivalla, uudella Land Cruiser V8 4,5 D-4:lla, seuraavaksi vaihtoehdoksi alkaakin miettiä jotain telaketjuvetoista sotilasajoneuvoa, tai vaikka maataloustraktoria. Jos vaan niiden kanssa uskaltaa lähteä yhtä vaikeaan maastoon.

Uusi seitsenpaikkainen V8-mallisto korvaa edeltäjänsä, Land Cruiser 100:n. V8 vastaa laajan asiakaskunnan toiveisiin olemalla kiehtovalla tavalla tekninen, jalostunut ja ylellinen.

Mainio alustarakenne

Ylellisen olemuksen kokee niin maantiellä kuin maastossakin. On myönnettävä, että pienen kotimaisen koeajoryhmän ilmeet olivat joskus hyvinkin epätietoisia, kun reitin suunnittelija ohjasi ulkoa käsin auton kuljettajaa käsimerkein oikealle uralle.

Kuljettaja itse ei aina tätä uraa nähnyt auton ollessa niin pystyssä, että keulan yli ei näkynyt kuin kuusenlatvoja.

Maastoajossa on etusijalla Land Cruiserin mainio alustarakenne. Pitoa poikkeuksellisen epätasaisilla pinnoilla parantaa uusi jousitusjärjestelmä, jonka ansiosta ristiriipuntatilanteissa pyörille sallitaan peräti 63 sentin korkeusero ennen kuin yhdenkään pyörän ote maan pinnasta menetetään.

Hitaasti ja hallitusti alas ja ylös

Mäkilähtöavustin sallii helpomman liikkeellelähdön jyrkästä tai liukkaasta mäestä. Kuljettajan siirtäessä jalan jarrupolkimelta kaasulle auto ei lähde valumaan taaksepäin. Järjestelmä seuraa kunkin pyörän liikettä niin, että auto pysyy tarkasti kuljettajan hallinnassa.

Alamäkiassistentti puolestaan estää maastossa jyrkissä alamäissä auton liukumisen holtittomasti.

Kutakin pyörää hallitaan niin, että pyörimisnopeus säilyy sopivana etenemisen kannalta. DAC:n voi kytkeä päälle käytettäessä vaihteiston L4-aluetta alle 25 km/h nopeuksilla, kun kaasu- ja jarrupolkimia ei paineta.

Auto valitsee itse etenemisnopeutensa väliltä 4-9 km/h ajettaessa eteenpäin ja 2-7 km/h peruutettaessa. Huikeaa, joskaan ei ainutlaatuista tekniikkaa todella vaativiin olosuhteisiin.

Uutuuden bensiini- ja dieselmoottorit ovat auton mallimerkinnän mukaisesti V8-voimanlähteitä. 4,7 litran, (288 hv) bensiinimoottorin suurin vääntömomentti on 445 Nm.

Auto saavuttaa 200 km/h huippunopeuden ja 9,2 sekunnin kiihtyvyyden 0-100 km/h.

Ajonautinto on poikkeuksellisen hiljaista, vaivatonta ja värinätöntä. 14,4 litran yhdistetty kulutus tuottaa 340 g hiilidioksidia ajettua kilometriä kohden.

Kokonaistaloudellisuutensa ja pienempien päästöjensä vuoksi Suomeen tuodaan vain dieselmalli.

Aktiivista hallintaa joka tilanteessa

Uutuusmallissa esitellään uusi multi-terrain ABS-järjestelmä, jossa ohjaus-logiikka analysoi kulloistakin ajoalustaa moottoritehon, kiihtyvyysarvojen sekä pyörien pyörimisnopeuksien perusteella.

Järjestelmä hyödyntää saamiaan tietoja optimaalisen jarrutuskontrollin valintaan ja säätää luistoa parhaan jarrutustuloksen aikaansaamiseksi alustasta riippumatta.

Ajonvakautus hillitsee auton liikkeitä luistotilanteissa. Sen pystyy kytkemään pois päältä, kun autoa ajetaan erittäin hankalissa oloissa.

Hintaa komeudelle kertyy 145 000 euroa, mutta lisävarusteiden perään ei tarvitse kysellä.

Juttu on julkaistu Savon Sanomissa 28.2.2008.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.