Volvo S60 on jalkamiehen kaveri

Apostolinkyyti on vaarallista. Euroopassa jalankulkijoiden osuus liikennekuolemista on 14 prosenttia. Uusi Volvo S60 pyrkii vähentämään uhreja.

Lisävarusteena autoon saa veroineen runsaat 2 000 euroa maksavan paketin, jonka ominaisuuksiin kuuluu muun muassa jalankulkijoiden havaitsemistoiminto.

Auto pystyy tunnistamaan jalankulkijan tutkan ja kameran avulla. Jos auto ajautuu lähelle tätä, tuulilasin alareunassa alkaa vilkkua jarruvaloa muistuttava punainen valo, minkä lisäksi kuljettajaa varoitetaan äänimerkillä. Jos herättelyt eivät tuota tulosta, auto tekee täysjarrutuksen ennen törmäystä.

Järjestelmän luvataan estävän onnettomuudet alle 35 kilometrin tuntivauhdissa. Hieman kovemmassa kyydissä saattaa kolahtaa, mutta vahingot voivat jäädä lievemmiksi.

Hirvistä ei väliä

Koeajolenkillä auto äkkäsi jalankulkijan eräässä mutkassa. Punainen valo vilkkui ja äänimerkki piipitti päättäväisesti. Todellista törmäysvaaraa ei ollut, joten jarrutustakaan ei tarvittu.

Pikku-Bobbyksi nimetty lapsen kokoinen nukke joutui testiradalla sijaisnäyttelijän rooliin. Ainakin näillä kahdella kerralla järjestelmä todella toimi, ja auto pysähtyi vajaan metrin päähän nukesta.

Huonolla kelillä ja pimeällä kamerankin näkö heikkenee, joten kuljettajan on syytä pysyä valveilla myös S60:ssä. Kamera on opetettu tunnistamaan vain yli 80 senttiä pitkät ihmishahmot. Esimerkiksi hirviä ja koiria se ei vielä älyä. Volvon insinöörit lupaavat palata asiaan.

Turvajärjestelmään kuuluu myös muun muassa törmäysvaroitin edessä olevista ajoneuvoista. Sen pitäisi estää peräänajot alle 35:n nopeuksissa.

Volvon kannalta oli perin noloa, että toukokuun alussa Ruotsissa järjestetyssä lehdistöesittelyssä systeemi teki tepposet, eikä S60 pysähtynytkään vaan törmäsi pihalle pysäköityyn rekkaan. Järjestäjät selittivät vahinkoa akkuvialla, mutta toisaalta se oli myös hyvä muistutus, ettei kuljettajan pidä koskaan luottaa sokeasti tekniikkaan.

Pieni taksiksi

Ylisanat ovat loppua kesken, kun ruotsalaiset kehuvat uutta luomustaan. Pelkkää ilmaa puheet eivät ole, sillä uusi Volvo S60 on varsinkin keulasta himskatin menevän näköinen auto, eikä sporttisuus jää ulkonäön varaan.

Ohjaus tottelee erinomaisesti mutkaisellakin tiellä.

Euroopassa S60:tä kaupitellaan nimenomaan urheilulliseksi viritetyllä alustalla, kun taas useimmilla Pohjois-Amerikan ja Aasian markkinoilla tarjotaan ensisijaisesti pehmeämpää, heikompiin tieolosuhteisiin suunniteltua alustaa.

Aika näyttää, miltä Suomen tiestö sporttialustalla maistuu, mutta hyvällä asfaltilla meno on kerrassaan maukasta.

Takana matkustavien tilat ovat kohtuulliset, mutta ne eivät yllä kunnolliseen taksiluokkaan, vaikka jalkatila onkin kasvanut kolme senttiä. Yli 180-senttisen päälaki yltää kaartuvaan kattoon.

Farmari tulossa

Ensimmäisenä myyntiin tulee moottorivalikoiman teho-osasto. Neljästä koneesta Suomessa suurimman siivun saanee ainakin aluksi D3:ksi ristitty kaksilitrainen turbodiesel. Se on käytännössä sama moottori kuin aiempi 2.4D, mutta iskutilavuutta pienentämällä polttoaineenkulutuskin on pudonnut.

Myöhemmin valikoima laajenee kolmella bensamoottorilla sekä DRIVe-ekoversiolla. S60:n yhteydessä tämä 1,6-litrainen turbodiesel on viritetty 115-heppaiseksi, ja mukaan on liitetty kuudes vaihde.

Merkittävä osa Volvoista päätyy työsuhdeautoiksi. Yritykset ovat asettaneet autohankinnoilleen niin tiukat hiilidioksidi- ja hintarajat, että monessa tapauksessa ainoaksi vaihtoehdoksi jää DRIVe. Sitä pitää kuitenkin odottaa ensi vuoden puolelle.

Syksyllä esitellään mallistosta aiemmin puuttunut V60 eli S60:n farkkuversio. Luultavasti moni suomalainen jää kyttäämään sitä. Suomessa sen pitäisi olla marras-joulukuussa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.