Volvo S80 sai nokalleen uuden voimanlähteen

Kahden vuoden ikään ehtinyt Volvon iso sedan S80 on saanut nokalleen uuden ja mielenkiintoisen moottorin, johon pääsi tutustumaan Volvon perinteisessä talvitestissä Ruotsin ja Norjan Lapissa.

Volvo S80 T6 AWD kätkee konepeltinsä alle 3,0 litran suoran bensakuutosen, josta turbon avulla otetaan irti 285 hv ja 400 Nm vääntöä.

Muutaman sadan kilometrin ajo tällä moottorilla kertoi, että tehot riittävät varmasti.

Myös V8 löytyy jenkkityyliin

Jos jollekulle nyt kuitenkin on vain taivas rajana, niin Volvo tarjoaa myös 4,4 litran V8 koneen, josta irtoaa jenkkityyliin (missä kai sen markkinatkin ovat) 315 hv tehoa ja 440 Nm vääntöä.

Nyt koeajettu kuutonen perustuu 3,2 litran koneeseen, josta sylinterin halkaisijaa ja iskun pituutta on hieman pienennetty.

Tämä moottori toimii upean hienostuneesti ja rämäkkää tehoakin löytyy tarvittaessa. Täysi vääntö alkaa jo 1 500 kierroksen kohdalla ja sitä jatkuu aina 5 000 kierrokseen saakka.

Komean vääntökäyrän takaa turbo, joka ottaa pakokaasuvirtaukset vuoron perään ensin kolmelta ja sitten toisilta kolmelta sylinteriltä. Näin turbon kokoa on voitu pienentää ja samalla saadaan aikaan samantapainen tulos kuin kahdella turbolla.

Kun tähän huippuvääntöön vielä yhdistetään sulavan huomaamattomasti vaihtava kuusilovinen automaatti käsin valinnan mahdollisuudella, on meno herraskaista.

Volvo S80 on tällä moottorilla varustettuna aina nelivetoinen. Neliveto toteutetaan Haldex-kytkimellä ja yhdessä ajonhallinnan ja luistoneston kanssa paketti on turvallinen ja miellyttävä ajaa tosi pahoissakin keleissä.

Jääradalla iso Volvo käyttäytyi tällä varustuksella mallikkaasti.

Iso auto oli tosin hieman nokkapainoinen eli aliohjaava, mutta asian kanssa tuli hyvin toimeen.

Ikävä kyllä tässäkään Volvossa ei ollut ajonhallinnan ja luistoneston pientä hillitsemistä sallivaa nappia kojelaudassa, vaan täytyi tyytyä siihen, mitä sähköaivo kulloinkin katsoi kuljettajan parhaaksi luistotilanteessa olevan.

Herraskaista menoa

Totuuden ja yleisen turvallisuuden nimessä on kuitenkin sanottava, että normaalin liikenteen virrassa ajonhallinnan ja luistoneston on aina oltava täydessä valmiudessa. Leikit jääradalla tai muulla liukkaalla alustalla ovat kuitenkin hieman eri asia.

Jo ennestään iso S80 on todettu tilavaksi, mukavaksi ja kaikin puolin herraskaiseksi isoksi sedaniksi. Näitä arviointeja eri tarvitse edelleenkään muuttaa.

Juttu on julkaistu Savon Sanomissa 28.2.2008.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.