Volvo V40 on pakattu järkiratkaisuilla

Pienet, yksinkertaiset mutta käytännölliset asiat voivat olla autossa iso ilon aihe. Niin kuin vaikka tavaratilan liikuteltava pohja, jonka saa taitettua keskeltä esimerkiksi tilanjakajaksi – vieläpä kassikoukuilla höystettynä.

Pienehkö kontti tuntuu Volvo V40:ssä litrojaan isommalta, koska sen monikäyttöisyyttä on viitsitty pohtia kunnolla.

Myös vasenkätisiä on muistettu, sillä takaluukun sisäpuolella on kahvat molemmissa reunoissa.

Pohjoisten olojen maalaisjärkeä on myös ovien säilytyslokeroissa, sillä niihin on varattu sopiva rako jääraapalle. Se ei siis jää kolisemaan irralleen, ja lisäksi sen pinnasta sulavat vedetkin ohjataan ulos.

 

Auton suunnittelijat ovat pähkäilleet myös takamatkustajien oloja.

V40:n takaistuimet on tarkoituksella tehty sen näköisiksi, että auto olisi nelipaikkaisen eli urheilullisen oloinen. Erityisen leveä takapenkki ei kolmelle ole, mutta keskipaikan täytteiden ansiosta keskimmäinen matkustaja istuu hivenen reunapaikkoja edempänä, jolloin olkapäät eivät kolise.

Jos keskellä ei istu ketään, penkin etureunasta voi avata juomamukien lokerot näkyviin. Mukitelineet eivät siis ole perinteisesti kyynärnojassa. On makuasia, kummasta ratkaisusta pitää enemmän.

 

Ruotsalaismerkki ei ole luopunut turvallisuuteen panostamisesta kiinalaisomistuksessa. Aivan uutta on jalankulkijaturvatyyny, jota ei ole aiemmin asennettu mihinkään muuhun autoon.

Jos jalankulkija osuu auton etupuskuriin, siihen sijoitetut anturit rekisteröivät törmäyksen, minkä jälkeen konepellin takaosa vapautuu ja kohoaa laukeavan turvatyynyn vaikutuksesta.

Turvatyyny kattaa konepellin reunan sekä kolmanneksen tuulilasista ja etupilareiden alaosan. Sen tarkoitus on pienentää jalankulkijoiden loukkaantumisriskiä.

Tyyny on autossa vakiovarusteena, kuten myös entisestään paranneltu City Safety -järjestelmä, joka pystyy nyt estämään ja lieventämään peräänajoja 50 kilometrin tuntinopeuteen saakka.

 

Koeajoon saatiin ensin 1,6-litrainen D2-dieselmoottori, joka vastaa aiemmin käytössä ollutta DRIVe-mallia. Nimenmuutoksella Volvo haluaa kertoa, että muutkin kuin nämä moottorit ovat taloudellisia.

D2:n kulutuksen luvataan jäävän 3,6 litraan sadalla kilometrillä, mikä on erinomainen tulos.

Urheilullisuuden tunnetta tämä moottori ei ainakaan käsivaihteisena tarjoa, ei edes Performance-asetuksilla. Matalilla käyntinopeuksilla moottorin vääntö on ohutta, joten liikkeelle lähdetään verkkaisesti, ja ajossa tarvitaan pieniä vaihteita kunnon kiihdytyksiin.

Myöhemmin myyntiin tuleva kaksoiskytkinautomaatti lienee käytössä mukavampi.

Toisaalta vaihteet ovat pitkät, joten eteenpäin kyllä päästään isoilla vaihteilla taajamanopeuksissakin.

 

Muut ajossa olleet moottorit, kaksilitrainen D4-diesel ja 1,6-litrainen T4-bensaturbo olivat selvästi ruudikkaampia pakkauksia, ja niiden jatkeina oli automaattiaskit. Reippaassa ajossa tosin kulutus nousi huomattavasti.

V40 on ensimmäinen Volvo, jossa on täysin sähköisesti tehostettu ohjaus. Ohjaustunto on silti erittäin hyvä, ja kuljettaja voi vielä valita asetuksista itselleen sopivan jäykkyyden kolmesta vaihtoehdosta.

Asetusten löytäminen on tosin hankalaa, ja niitä voi muuttaa vain auton seisoessa.

Kääntösäde on suuri, joten ahtaat paikat ovat hankalia.

Hyvä äänieristys pitää metelin siedettävänä myös karkealla asfaltilla.

 

V40:n myötä Volvon mallinimipolitiikka menee uusiksi, sillä V-kirjain ei kuvaa enää pelkästään farmaria.

Merkin pienin farmari V50 väistyy pois, kun viistoperäinen V40 kurvaa esiin. Ennen V50:n tuloahan nimenomaan V40 oli Volvon pienin farkku.

Nykyinen porrasperäinen Volvo S40 siirtyy historiaan, mutta oletettavasti se saa seuraajan. Lisäksi kompaktiin 40-sarjaan on luvassa myös aivan uusi katumaasturi, joka nimettäneen XC40:ksi.

 

Kokeiltu : Volvo V40 D2

Viisiovinen, viistoperäinen pieni perheauto viidelle.

Nelisylinterinen 1,6-litrainen turboahdettu dieselmoottori. Teho 115 hevosvoimaa. Sammutusautomatiikka vakiovarusteena.

Kuusiportainen käsivaihteisto. Etupyörät vetävät.

Kiihtyy nollasta sataan 12,3 sekunnissa.

Polttoaineenkulutus 3,6 litraa sadalla kilometrillä.

Hiilidioksidipäästöt 94 grammaa kilometrillä.

Valmistettu Belgiassa.

Hinta ilman lisävarusteita 26988 euroa. Suomessa loppukesästä.

Tässä tulee Volvo V40 Cross Country

Volvo V40 iskee suosikkiluokkaan