Volvo V60 pihistelee tehokkaasti uudella myllyllä

Menneiden vuosien maine Volvon janoisista moottoreista voidaan viimeistään nyt heittää romukoppaan. Uusissa myllyissä on sylintereitä enää neljä, mutta tehoa ja vääntöä kaavitaan entistä enemmän. Silti polttoainetta menee käsittämättömän vähän – muutenkin kuin paperilla.

Kokeilimme uudesta voimansiirtoperheestä D4-dieseliä ja kahdeksanportaista automaattivaihteistoa. Ne ovat eittämättä kiinnostavin kaksikko, sillä Suomen verotus ohjaa Volvo-myyntiä voimakkaasti dieseleihin.

 

Viime vuonna kasvopesun ja muitakin uudistuksia saaneessa V60-farkussa moottorista napataan 181 hevosvoimaa ja muhkea 400 newtonmetrin vääntöhuippu.

Moottori on ääneltään erittäin sivistynyt eli hiljainen, mutta voimaa on tarjolla rutkasti jo sangen matalilla kierroksilla. Täysin uusi automaattivaihteisto miettii kiihdytyskäskyn saatuaan vain pienen hetken ja sitten mennään.

Nelosella alkavan kulutuslukeman saavuttaminen ei vaatinut erityisponnisteluja, joten tankille on harvoin asiaa.

 

Istuimet ovat olleet aina Volvon vahvuuksia, mutta koeajoautoon kiinnitetyt uudet urheiluistuimet panevat vielä hivenen paremmaksi. Sivuttaistukea on erinomaisesti, eikä ajoasentoa voi oikein paremmaksi toivoa. Jonkun makuun kyynärnoja saattaa tosin jäädä aavistuksen taakse.

Volvo on kiistämättä turvavarustelun ehdottomia edelläkävijöitä. Se on tuonut monia avustimia ja varusteita ensimmäisenä myyntiin.

Koeajoautossamme oli Driver Support -lisävarustepaketti, johon kuuluvat muun muassa muun liikenteen vauhtiin sopeutuva mukautuva vakionopeudensäädin, peräänajoja ehkäisevä törmäysvaroitin automaattisella täysjarrutuksella, aktiivinen kaistavahti, täysaktiiviset ksenonkaukovalot sekä jalankulkijan ja polkupyöräilijän havaitsemistoiminto.

 

Melkein kaikki vaaratekijät on siis huomioitu, ja lisäksi Volvo on toteuttanut avustimet siten, etteivät ne häiritse liikaa normaalia ajoa.

Esimerkiksi kaistavahti vääntää rattia lähes huomaamattomasti takaisin oikealle kaistalle, jos kuljettaja ylittää kaistaviivan ilman suuntamerkkiä. Korvia raastavaa meteliä ei tarvitse kestää, kuten joidenkin kilpailijoiden ratkaisuissa.

Jos kuljettaja kuitenkin tuntuu seilaavan toistuvasti kaista- ja reunaviivoja kohti, auto pimpauttaa mittaristoon huomautuksen tauon tarpeellisuudesta.

 

V60:ltä ei pidä odottaa tyypillisiä farmarin ominaisuuksia eli suuria tiloja. Tavaratila on matala ja vain 430-litrainen. Moni porrasperäinenkin auto vetää ruumaansa selvästi enemmän.

Takaistuin on onneksi kolmiosainen, joten takamatkustajien väliin saa mukavasti pitkiäkin esineitä, kuten sukset.

Tiloilla ei juhlita takapenkilläkään. Polvitila riittää vain, jos sekä edessä että takana on keskimittaisia aikuisia. Etuistuinten allakin on tilaa vain matalille jalkineille.

Sähköisesti tehostettu ohjaus on huippuluokkaa, mutta Volvoille tyypillinen ahtaan paikan kammo vaivaa edelleen. V60 vaatii nimittäin paljon tilaa kääntyäkseen. Uukkaria ei niin vain heitetäkään.

 

Kokeiltu : Volvo V60 D4 Business Summum aut

Viisiovinen perhefarmari viidelle.

Nelisylinterinen 2,0-litrainen turboahdettu dieselmoottori. Teho 181 hevosvoimaa. Sammutusautomatiikka vakiovarusteena.

Kahdeksanportainen automaattivaihteisto. Etupyörät vetävät.

Kiihtyy nollasta sataan 7,6 sekunnissa.

Polttoaineen keskikulutus 4,2 litraa sadalla kilometrillä.

Hiilidioksidipäästöt 109 grammaa kilometrillä.

Valmistettu Belgiassa.

Hinta lisävarusteineen 52890 euroa, mallisto alkaen 35186 euroa.

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

D4 ja uusi automaatti vievät Volvo V60:tä kepeästi