Ajotallennin tuo turvaa vaaratilanteisiin

Nuorempana laitteelle olisi ollut hyvinkin tarvetta, Risto Kärppä, 39, arvioi.

–Muutama kolari on tullut ajettua. Tulee mieleen yksi kolari, jossa traktorikuski tuli eteen kolmion takaa. Hän myönsi heti minulle syyllisyytensä, mutta kun poliisit tulivat paikalle, hän rupesikin väittämään, että minä ajoin ylinopeutta. Poliisit mittasivat jäljet ja totesivat, etten ollut ajanut lähellekään ylinopeutta, Kärppä muistelee.

Jos hänellä olisi ollut autossaan samanlainen ajotallennin kuin nyt, hän olisi voinut näyttää poliiseille saman tien, mitä oli tapahtunut.

 

Hienomekaanikko Kärppä on työnsä puolesta koekaniinina, sillä hänen työnantajansa, kuopiolainen Piirla, aloitti syksyllä korealaisten Winycam-ajotallentimien maahantuonnin.

Hän kertoo olleensa siihen muuten tyytyväinen, mutta virransyöttö pitää muuttaa toisenlaiseksi, koska tiukan töpselin toistuva nykiminen tupakansytyttimestä rikkoi tuhkakupin.

Ajotallennin poikkeaa huokeimmista autoon kiinnitettävistä videokameroista monipuolisemmilla ominaisuuksillaan ja hyvällä kuvanlaadullaan.

–Se on pikemminkin musta laatikko. Se tallentaa muitakin parametreja kuin kuvaa. Paikannuksen kautta saadaan tarkat nopeustiedot sekä kiihtyvyysantureista tiukat jarrutukset ja kiihdytykset. Lisäksi on vielä äänitallennus. Siinä on kaikki elementit, jos tarvitsisi käräjille lähteä, Piirlan toimitusjohtaja Harri Salmi laskee.

 

Toistaiseksi Piirlan myymiä laitteita ovat hankkineet lähinnä taksiautoilijat ja autokoulut. Kalleimpaan, runsaat 300 euroa maksavaan järjestelmään kuuluu kaksi kameraa.

–Autokouluissa toinen kamera laitetaan hyvin usein takaikkunan sijaan niin, että se kuvaa kuljettajan ajohallintalaitteiden käyttöä, Salmi kertoo.

Ajo-opetuksessa sattuneita tilanteita voidaan käydä läpi heti paikan päällä tai myöhemmin luokkahuoneessa, jos muistikortin tiedot siirretään tietokoneelle.

Turvallinen ja taloudellinen ajotapa kiinnostaa myös kuljetusyrittäjiä, joille ajotallentimia ja muita ajoneuvoturvallisuuslaitteita kaupitellaan.

–Palokunnallakin ajotallennin on käytössä. Sillä saadaan tallennettua tilanteet, toimitaanko esimiesten ohjeiden mukaan, Piirlan myynti- ja markkinointiassistentti Mika Kalilainen mainitsee.

 

Muun muassa autotarvikeliikkeet myyvät autokameroita, joita saa halvimmillaan muutamalla kympillä. Kuopion Motonetin tavaratalopäällikkö Juha Kankaanpää arvelee, että kamerat ovat tulevaisuudessa autojen vakiovarusteita.

Hänen käsityksensä mukaan niitä ei hankita Suomessa niinkään liikenteen kuvaamiseen vaan enemmänkin tihutöiden selvittämiseen.

–Kun sivulasit lyödään kolmannen kerran sisään, siinä vaiheessa rupeaa vähän mietityttämään, voisiko tekijän saada kiinni, Kankaanpää kuvailee.

Autokameroita suurempi hittituote Motonetissä ovat olleet kypäräkamerat, joita käytetään monenmoisten harrastusten tallentamiseen.

–Nuoret niitä yleensä ostavat, ja moni nuori tietää suoraan, mitä on tullut hakemaan. Ostajakunta ulottuu kuitenkin 11-vuotiaista 70-vuotiaisiin, Kankaanpää arvioi.

 

Joissakin tilanteissa autoihin kiinnitetty kamera voi tuoda lisäarvoa syyllisyyden selvittämiseen, jos siitä on epäselvyyttä, pohtii Liikennevakuutuskeskuksen tiedotuspäällikkö Veikko T. Valkonen.

–Lisäinformaatiota siitä voi saada, eikä poliisi nykyään ehkä ehdi yhtä usein paikalle kuin aikaisemmin. Ei sitä kuitenkaan edellytetä, eikä laitteella saa esimerkiksi alennusta vakuutuksista.

Gps-paikannuksen sijaintitiedoista voi olla hyötyä esimerkiksi porokolarissa, jotta kuljettaja osaa ilmoittaa sijainnin arviomiehelle, Valkonen miettii.

Autokamerat ovat tulleet tutuiksi etenkin Venäjältä kantautuneiden nettivideoiden kautta.

–Vakuutusmiehenä en suosittele lähtemään autoilemaan sinne, ellei ota kunnon vakuutusturvaa. Venäjän maksimivakuutusturva on suuruusluokkaa 10000 euroa kaikkineen, Valkonen kertoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.