Automuotoilija ei ole supertähti

Etelä-Ranskan aurinkoisimmassa kolkassa lähellä Nizzaa sijaitseva Toyotan suunnittelukeskus ED2 on hulppea paikka. Noin 6 000 neliön tiloissa työstää 37 ihmistä. Tilanpuute ei siis ahdista. Oma puutarha on upea ja välillä voi ihailla merta. Suunnittelijat ovat maailman huippuja.

- Tämä ympäristö voi antaa väärän kuvan. Ihmisillä tuntuu olevan sellainen käsitys, että muotoilijat ovat tähtiä ja taiteilijoita. Niin ei ole. Tämä on raakaa työtä, muistuttaa Suomen tunnetuin automuotoilija, Toyotalla jo kymmenen vuotta työskennellyt Jarno Lehtinen.

- Toimimme yhdessä maailman suurimmista yrityksistä, ja työpaineet ovat sen mukaiset. Aina pitäisi saada aikaan enemmän ja nopeammin. Saatamme suunnitella yhtä tuotantoautoa varten monta, monta versiota.

- Muotoilija ei voi olla egoisti, joka luo itselleen. Teemme käyttötuotteita kuluttajille.

- Kaikki ED2:ssa on tiimityötä. Välillä käydään kiivaita keskusteluja. Jos olet eri mieltä ja sinulla riittävä argumentti, ammatti-ihmiset kyllä kuuntelevat, kertoo Jarno Lehtinen.

Muotoilijaksi tunkua

Automuotoilijan tittelissä on hohtoa. Lehtinen nousi viime vuonna Euroopassa julkkikseksi, kun hän esiintyi Toyotan tv- ja lehtimainoksissa kaikkialla Euroopassa. Samassa opinahjossa (lontoolainen Royal College of Arts) kuin Lehtinen opiskellut Heikki Juvonen niitti viikonloppuna mainetta voitettuaan Citroenin suunnittelukilpailun.

Lehtinen kuitenkin muistuttaa alan raadollisuudesta.

- Automuotoilijoita koulutetaan liikaa. Ikävä kyllä.

- Mutta jos nuorella on sisäinen polte alalle, opiskelemaan vaan. Helppo tie se ei ole, sanoo Lehtinen.