Auton bensalla tuotettu sähkö on kallista

Etulasinlämmitin on miellyttävä mukavuuslaite pakkasaamuina, mutta se on myös armoton polttoainesyöppö, kertoo Motiva, joka on energian ja materiaalien tehokasta käyttöä edistävä valtionyhtiö.

Tuulilasia lämmittäessä bensaa voi palaa jopa lähes neljä ylimääräistä litraa sadalla kilometrillä, mikä tarkoittaa 1,50 euron litrahinnalla melkein kuusi euroa lisähintaa samalla matkalla. Vuodessa autoilija voi hassata näin yli 500 euroa.

Sähkövastuksilla toimiva tuulilasinlämmitin on vakiovarusteena muutamalla automerkillä. Uusissa autoissa on yhä enemmän sähköä kuluttavia varusteita.

Laskelmat perustuvat tuoreisiin mittauksiin, jotka tehtiin auton lämmityslaitteita valmistavan Defan toimeksiannosta teknologian tutkimuskeskus VTT:n laboratoriossa virallisia EU-kulutussyklejä käyttäen.

Testissä jäljiteltiin tavallista kylmäkäynnistystilannetta, jossa autoilija käyttää auton omia sähköisiä mukavuusvarusteita.

Myös istuinten, takalasin ja peilien lämmittäminen vie sähköä ja siten myös polttoainetta, mutta huomattavasti vähemmän kuin tuulilasinlämmitin.

Jos menee sähköä lämmittämiseen, sama pätee jäähdytykseen. Maksimitehoa käyttämällä autoilija voi sähköisellä jäähdytyspuhaltimella kärsiä lähes 140 euron lisäkustannukset polttoaineenkulutuksen takia.

Tehdasasenteinen navigointilaite voi parhaimmillaan jopa alentaa polttoaineenkulutusta, jos se opastaa autoilijan lyhyemmälle reitille.

Kaikki polttomoottoriautossa käytettävä sähkö tehdään polttoaineella, ja Motivan laskelman mukaan jokainen bensiinimoottorisen auton laturin tuottama kilowattitunti kuluttaa noin 0,65 litraa polttoainetta.

Nykyisillä bensiinihinnoilla autossa tuotetun sähkön hinta on noin euro kilowattitunnilta, mikä on jotakuinkin 6,5 kertaa enemmän kuin mitä verkkosähkö maksaa.

– Auton moottori on voimalaitoksena varsin kehno, joten sillä ei kannata turhaan tuottaa sähköä, neuvoo ryhmäpäällikkö Vesa Peltola Motivasta.

Auton moottorin esilämmitys vähentää lähipäästöjä ja moottorin kulumista sekä alentaa polttoaineenkulutusta.

Sisätilojen esilämmittäminen taas vähentää auton sähkölaitteiden käyttötarvetta. Sisätilanlämmitintä ei kuitenkaan kannata yleensä pitää päällä yli kahta tuntia.

Bensiinimoottorissa peräti 80 prosenttia polttoaineen sisältämästä energiasta muuttuu lämmöksi, tosin osa tästä hukkaenergiasta käytetään matkustamon lämmitykseen.

Akkuvaraajan ja esilämmityksen yhteiskäyttö alensi merkittävästi haitallisia päästöjä ja säästi hieman polttoainettakin, kertoo johtava tutkija Juhani Laurikko VTT:ltä.

– Käytännössä -20 celsiusasteen lämpötilassa tehdyn kylmäkäynnistyksen jälkeen noin 11 kilometrin testimatkalla autojen akut eivät varautuneet lainkaan vaan saattoivat jopa purkautua lisää.