Autourheilun opit voivat toimia paralympialaisten ladulla

Miltei mahdottomasta voi tulla mahdollista Formula 1 -radoilta ja Le Mansin 24 tunnin kilpailuista saaduilla opeilla. Pyöräilyonnettomuudessa 20 vuotta sitten vakavasti loukkaantunut saksalainen Andrea Eskau on saanut Pyeongchangissa maaliskuussa pidettävien paralympialaisten alla uuden kelkan ampumahiihtoon ja murtomaahiihtoon.

Hiilikuituisen, 30 prosenttia aiempaa kevyemmän kelkan on suunnitellut japanilaisen autonvalmistajan moottoriurheiluun keskittynyt yksikkö Toyota Motorsport GmbH (TMG) Kölnissä Saksassa.

Alku näyttää lupaavalta, sillä Eskau palasi Kanadasta Canmoressa pidetyistä maailmancupin kisoista mukanaan kaksi kultamitalia. Edellisissä paralympialaisissa Sotshissa vuonna 2014 hän saavutti jo kultaa.

Erityisen vaativaa kelkan suunnittelu oli ampumahiihdon tarpeisiin, koska Eskaun pitää pystyä ampumaan sekä makuulta että pystyssä.

Edellisessä kelkassa oli Eskaun mukaan se ongelma, ettei sen pohja ollut aivan tasainen.

– Muutimme joidenkin osien paikkaa niin, että suksilla on parempi kontakti maahan, ja ne myös tukevat minua, kun ammun ja minun pitää pysyä paikallani, jotta voin ampua tarkasti, Eskau kertoo.

Toyota tukee Start Your Impossible -kampanjassaan Pyeongchangin paralympialaisiin menossa olevia yli 50:tä vammaisurheilijaa. He tulevat 20 maasta, ja Suomesta tukiryhmässä on paralumilautailija Matti Suur-Hamari.

Paralympialaisia vietetään Etelä-Koreassa kaksi viikkoa olympialaisten jälkeen 9.–18. maaliskuuta.