Bensan sijaan vettä moottoriin - lisää tehoa, vähemmän kulutusta

Kuulostaa äkkiseltään uskomattomalta, mutta maailman suurin autonosienvalmistaja, saksalaisyhtiö Robert Bosch kertoo esittelevänsä ensimmäisenä maailmassa vesiruiskutusjärjestelmän, jolla voidaan vähentää bensiinimoottorien polttoaineenkulutusta jopa 13 prosenttia.

Suurimmat säästöt saadaan Boschin mukaan isoilla kierrosluvuilla eli nopeissa kiihdytyksissä ja moottoritiellä ajettaessa.

Teknologia on kehitetty erityisesti kolme- ja nelisylinteristen ahdettujen moottoreiden käyttöön, mutta sen avulla voidaan saada lisätehoa myös tehokkaiden urheiluautojen moottoreista.

Ensimmäinen tuotantoajoneuvo, jossa Boschin järjestelmä nähdään, on kuusisylinterisellä turbokoneella kulkeva BMW M4 GTS.

Moottorien ylikuumenemisen estämiseksi uusien autojen bensiinimoottoreihin ruiskutetaan ylimääräistä polttoainetta, joka jäähdyttää haihtuessaan moottorin osia. Samaa periaatetta Boschin insinöörit ovat hyödyntäneet vesiruiskutusteknologiassa.

Uudessa teknologiassa imukanavaan sumutetaan vettä ennen polttoaineen syttymistä. Korkean höyrystymislämpönsä ansiosta vesi jäähdyttää moottoria tehokkaasti, Bosch kertoo.

Vettä tarvitaan muutama sata millilitraa sataa ajokilometriä kohden. Erillinen säiliö vaatii tislatulla vedellä täyttämistä noin 3 000 kilometrin välein.

Vesi virtaa takaisin säiliöön moottorin pysähdyttyä, ja pakkasella se voi jäätyä, mutta Boschin mukaan vesi sulaa, kun moottori käynnistetään.

Boschin mukaan vesi ei aiheuta moottorin ruostumista, koska palotilaan ei jää lainkaan vettä, vaan se haihtuu ennen polttoaineen palamista. Vesi poistuu ympäristöön pakokaasun mukana.

Boschin laskujen mukaan tulevissa laboratoriossa ajettavissa WLTC-testeissä polttoaineenkulutusta voidaan saada enimmillään neljä prosenttia pienemmäksi. Todellisissa oloissa korkeissa pyörintänopeuksissa pitäisi yltää jopa 13 prosentin vähennykseen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.