Citroën C5 CrossTourer nousee kaasunestejousituksella

Farmarimallin korotetun version, Citroën C5 CrossTourerin, maavara on perusasennossa 15,5 senttiä eli puolitoista senttiä korkeampi kuin tavallisessa C5 Tourer -farkussa.

Perus-Tourerissa maavara tosin riippuu moottorista. Se on joko kiinteästi 16 senttiä tai säädettävissä 14 sentistä 10–20 senttiin.

Kaasunestejousituksella varustetussa CrossTourerissa auton maavaraa ja jousituksen jäykkyyttä voi säätää ajon aikana. "Mökkitie-asetuksella" maavaraa voi kasvattaa neljällä sentillä, kun nopeutta on alle 40 kilometriä tunnissa. Korkeiden esteiden, kuten lumikasan, ylittämiseksi maavaraa saadaan hetkellisesti vielä kaksi senttiä lisää.

Kun nopeus taas nousee yli 70 kilometriin tunnissa, maavara laskee ilmanvastuksen vähentämiseksi ja suuntavakauden parantamiseksi. 110:n kilometrin tuntinopeuden ylittyessä maavaraa lasketaan vielä lisää.

Auton lastauksessa jousitusta voidaan laskea perusasennostaan neljä senttiä.

Ulkoa CrossTourerin tunnistaa lokasuojan levikkeistä sekä etu- ja takapuskureiden alle asennetuista levyistä.

Mallin vakiovarusteisiin kuuluvat pidonhallintajärjestelmä, ohjauksen mukaan kääntyvät kaksoisksenonvalot ja navigaattori.

Auton myynti alkaa Suomessa toukokuussa. Hinnat paljastetaan huhtikuussa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.