Eero Helinin valko-punainen Corvette on upea luomus

Eipä paista enää päivä peltien välistä. Yli kolmetuhatta työtuntia kuopiolainen Eero Helin, 34, vuosimallin 1980 Chevrolet Corvetten kimpussa käytti seitsemän vuoden aikana. Sen huomaa työn jäljestä.

– Tehtaan viimeistelytaso ei ollut 1980-luvulla läheskään tällaista. Jos katsoo alkuperäiskuntoista Corvettea, siinä ovet eivät istu tällä tavalla, vaan monessa kohdassa on isoja rakoja, Helin vertaa.

Helin halusi tehdä rapistuneesta urheiluautosta paremman kuin se alun perin olikaan. Siksi aikaa tuhraantui paljon.

– Se on ollut mukavaa, olen oppinut paljon, konetekniikan insinöörin koulutuksen saanut metallialan yrittäjä sanoo.

Helin bongasi unelma-autonsa eBay-nettihuutokaupasta vuonna 2008.

– Kaliforniassa Los Angelesin liepeillä auto majaili. Ajattelin, että tämä voisi olla siellä hyvässä kunnossa, mutta se oli tasaisen rapistunut.

Vähäiset ajetut mailit lienevät suuri syy auton rapistumiseen.

– Mittari näyttää nyt 28 000 mailia, mutta todennäköisesti se on pyörähtänyt kerran ympäri, eli autolla on ajettu pari sataa tuhatta kilometriä.

Nätisti hörisevä 5,7-litrainen V8-moottori oli kohtuullisessa kunnossa.

– Laakerit ja sylinterit olivat hyvässä kunnossa. Porttasin kanavat, koska tehtaan alkuperäinen viimeistely ei ollut hyvää tasoa. Imukanavien pitäisi olla suorakaiteen muotoiset, mutta ne olivat kartiot. Melkein viisi milliä imukanavasta meni hukkaan.

Alun perin Helin haaveili mustasta Corvettesta.

– Corvette on kuitenkin se America's only sports car (Amerikan ainoa urheiluauto). Auto ja Corvette-yhteisö veivät mukanaan. Autoharrastajissa on muutenkin samanhenkisiä. Auton laittaminen on pääasia merkistä riippumatta, Helin pohtii.

Miehen mieli värivalinnasta muuttui matkan varrella, ja hän päätti säilyttää valkoisen ulkovärin ja kakistellen myös punaisen sisustan. Hän piti sisustaa ensin liian räikeänä suomalaiseen makuun, mutta autotapahtumissa hän näki, miten hieno valkoisen ja punaisen yhdistelmä itse asiassa on.

Seitsemän vuotta sitten valkoinen ei ollut erityisen muodikas autoissa, mitä Helin piti hyvänä.

– Halusin olla erilainen, mutta nyt se on taas muotiväri, Helin naurahtaa.

Corvette on Helinin ensimmäinen harrasteauto. Ehkä senkin vuoksi hän paneutui sen laittamiseen niin hartaasti. Entisöinnissä hän hyödynsi mahdollisimman paljon vanhoja osia.

– Yksi kaverini sanoi, että minulla taitaa olla tarina jokaiselle osalle. Näin se itse asiassa on.

Perusteelliseen läpikäyntiin kuului muun muassa useiden osien hiekkapuhallusta, happopohjamaalausta ja uudelleen maalausta.

– Kaikki puslat ja laakerit ovat uusia. Perämurikatkin tuli kunnostettua itse. Jotta pystyin vaihtamaan laakerit, piti tehdä siihen ensin työkalut.

Sisusta on kokonaan uutta. Aurinko oli polttanut kaksipaikkaisen auton takatilan, ja vinyylipintaiset penkitkin on verhoiltu uudestaan.

Soitin näyttää aivan 1980-lukulaiselta, mutta se on modernia uustuotantoa.

– Pystyn soittamaan bluetooth-yhteydellä musiikkia, ja siinä on handsfree-toiminto. Myös audiojärjestelmä on laitettu niin, että se vastaa tämän ajan hifi-vaatimuksiin.

Helin laskee tehneensä kaikista töistä noin 90 prosenttia. Maalausta hän ei ryhtynyt opettelemaan, vaan jätti sen kaverilleen Teemu Kinnuselle.

Uusi omistaja ehti ajaa menneenä kesänä noin 5 000 kilometriä. Tulevaisuuden suunnitelmissa on autoilu ympäri Eurooppaa, sillä mies on panostanut matka-ajomukavuuteen.

– Olen parantanut äänieristystä alkuperäisestä. Se on piilotettu mattojen alle, mutta se on paljon parempi kuin alkuperäisessä, Helin kertoo.

Suurinta iloa hänelle tuottavat kannustavat tervehdykset ja eleet muilta – erityisesti vastaantulevilta lapsilta.

– Kerran kaksi- tai kolmevuotias poika, joka juuri ja juuri pysyi tolpillaan, jäi tapittamaan. Tässä autossa oli jotain erikoista, Helin hymyilee.

Ajokkini-palstalla esitellään omistajilleen tärkeitä autoja ja muita kulkuvälineitä. Lähetä juttuvinkki: teemat@savonsanomat.fi tai soita (017) 303 376.