Eva on suomalaisten työnäyte sähköautosta

Turha jäädä odottelemaan, että joku tulee kyselemään, pääteltiin Uudessakaupungissa. Vain runsas vuosi vierähti, kun Valmet Automotive sai 15 kumppaninsa kanssa sähköauton koemallin, nelipaikkaisen kaupunkiauto Evan, valmiiksi.

Vauhtia riitti, sillä markkinatutkimuksen jälkeen varsinainen suunnittelu alkoi vasta viime kesänä, elo-syyskuussa alkoi jo rakentaminen.

- Ihan kiitettävästi löysimme kumppaneita näin lyhyessä ajassa, vaikka kaikki halukkaat eivät kyenneet lähtemään mukaan tiukan aikataulun takia, projektipäällikkö Jari Mattila Valmet Automotive kertoi Geneven autonäyttelyssä.

Hänen mukaansa Valmet Automotive halusi toisaalta kasvattaa omaa sähköauto-osaamistaan ja toisaalta löytää nimenomaan kotimaisia osien toimittajia. Keskeisistä toimijoista vain saksalainen suunnittelutoimisto oli ulkomailta.

Sijoittajia etsitään

Eva on nimenomaan suomalaisten työnäyte, omaa tuotemerkkiä ei ole tarkoitus perustaa. Autonvalmistus voidaan myydä joko sellaisenaan tai toisen hankkeen osana.

- Jos maailmalta ei löydy Evalle kiinnostusta, olisi tosi hienoa, jos suomalaiset sijoittajat perustaisivat yhtiön ja lähtisivät tekemään tätä, totesi hankkeessa toisena pääkumppanina olleen sähköyhtiö Fortumin asiakkuuspäällikkö Juha Matikainen.

- Jos vain Suomesta löytyisi rahaa ja uskoa, Valmet pystyy kyllä tekemään. Komponentteja saa Suomesta, eli se auttaisi koko kansantaloutta. Tässä autossa ei ole vielä Varkaudessa tehtyä akkua, koska European Batteriesin tehdas ei ollut valmis, mutta kutakuinkin kaikki muut komponentit ovat Suomesta, Matikainen iloitsee.

- Autolla olisi ihan varmasti kysyntää, Matikainen uskoo.

Yksinkertaisuutta

Joustavan alumiinisen korirakenteen ansiosta pienestä kaupunkiautosta voi muokata tuotantoon helposti melkein minkä tahansa: vaikkapa jakeluauton, farmarin tai urheiluauton.

Mattilan mukaan Evaan haettiin ratkaisuja, joilla tekniikka saatiin mahdollisimman yksinkertaiseksi ja siten kustannukset alas.

- Meillä on suoravetomoottori, eli moottori pyörii täsmälleen samaa nopeutta kuin rengas. Moottoreita on kaksi molemmin puolin taka-akselilla. Sellaista ratkaisua ei ole vielä markkinoilla.

Vielä erottuvampi erikoisuus on matkustamossa. Kojelaudassa on painike vain hätävilkuille ja ohjauspyörän viiksissä säädöt ajovaloille, suuntamerkille ja lasinpyyhkimille.

Kaikki muut toiminnot peilien ja sivuikkunoiden säädöistä luukkujen avaamiseen, penkkien lämmittämiseen ja ilmastoinnin säätämiseen hoituvat kojelauden keskellä olevasta kosketusnäytöstä.

- Kaikki on yhdessä kompaktissa yksikössä. Näin saadaan yksi iso, kallis yksikkö autosta lähes kokonaan pois. Jää vain kuoret, Mattila kuvailee.

Aina piuhaan

Nerokkaan yksinkertaiselta vaikuttaa myös latauspistokkeen kiinnitys. Pistoke lukitaan keulan sisään suojaan tuulelta ja tuiskulta, kolhijoilta ja ilkivallan tekijöiltä. Keksinnölle haetaan patenttia.

- Pitkän matkan ajossa sähköauto ei vedä vielä vertoja polttomoottoriautolle. Halusimme perheauton, josta on hyvä näkyvyys ulos ja jossa lastenkin on kiva istua takapenkillä, Mattila kertoo.

Hänen mielestään sähköauton pitäisi olla aina "lie'assa" eli latautumassa.

- Huolehdittaisiin verkkovirralla auto lämpimäksi talvella ja viileäksi kesällä. Silloin ylläpitolämmön tuottaminen ei ole enää niin iso asia. Jos lämmitysenergia otetaan akusta, se laskee merkittävästi ajettavaa matkaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.