Fordin jykevä lava-auto hifistelee uudella tekniikalla

Uudistunut Ford Ranger -avolava tulee tarjolle henkilöautoista tutulla nykyaikaisella varustelulla. Autoon on saatavissa muun muassa kaistavahti, kaistanpitoavustin, mukautuva vakionopeudensäädin, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, pysäköintitutkat ja peruutuskamera.

Ranger on toistaiseksi ainoa avolava, joka on saalistanut täydet viisi tähteä Euro NCAP -kolaritesteissä.

Valittavissa on kaksi ohjaamotyyppiä. Super Cab -malleissa takaovet on saranoitu takaa, eikä autoissa ole takaistuimia. Double Cabissa on neljä ovea ja takana tilat jopa kolmelle matkustajalle. Jos autosta poistetaan takaistuimet ennen ensirekisteröintiä, myös Double Cab saadaan alennetun autoveron pakettiautoksi.

2,2-litraisesta turbodieselistä otetaan nyt 160 hevosvoimaa ja 3,2-litraisesta dieselpadasta 200 heppaa. Vaihteistoksi saa kuusiportaisen automaatin tai käsiaskin.

Kulutuslukemat ovat pienentyneet enimmillään 17 prosenttia, kiitos sammutusautomatiikan, sähkötoimisen ohjaustehostimen ja uusien välitysten.

Nelivetoisessa Rangerissa on 23 sentin maavara ja 80 sentin kahluusyvyys. Jyrkissä paikoissa auttavat 28 asteen lähestymiskulma ja 25 asteen jättökulma.

Vetokykyä autolla on 3 500 kiloa ja kantavuutta enimmillään 1 155 kiloa.

Halvin versio maksaa 33 905 euroa, kallein Wildtrak-versio puolestaan 67 635 euroa. Autokaupoissa se on huhtikuussa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.