Fordin pieni EcoBoost on Vuoden moottori

Voitto napsahti kilpailun 13-vuotisen historian ennätyspistein.

Fordin kolmisylinterinen, yksilitrainen, turboahdettu EcoBoost-bensiinimoottori sai 401 pistettä Kansainvälinen Vuoden Moottori (International Engine of the Year) -kilpailussa, kun toiseksi sijoittunut Volkswagenin 1,4-litrainen, kaksoisahdettu TSI-bensakone jäi 288 pisteeseen.

Kolmospaikka meni 224 pistettä saaneelle Ferrarin 4,5-litraiselle V8:lle.

EcoBoost on turboahdettu suorasuihkutusmoottori, jossa sekä imu- että pakoventtiilien nokka-akselit ovat muuttuvalla ajoituksella. Ne mahdollistavat suuremman moottorin tehon pienemmällä polttoaineenkulutuksella.

Uudenlainen valurautainen sylinterilohko mahdollistaa moottorin nopean lämpenemisen. Ford kertoo, että perinteiseen kevytmetallilohkoon verrattuna kylmäkäynnistyksessä säästetään 50 prosenttia energiaa moottorin itsensä lämmittämiseen, mikä säästää polttoainetta.

Yksilitrainen EcoBoost tuli ensimmäisenä tarjolle Ford Focukseen. Vielä tänä vuonna se tulee myyntiin myös tila-automalleissa C-Max ja B-Max.

Focuksessa moottorin 100-hevosvoimainen versio kuluttaa bensaa pienimmillään 4,8 litraa sadalla kilometrillä ja 125-heppainen 5,0 litraa. Vastaavat hiilidioksidipäästöt ovat 109 ja 114 grammaa kilometrillä.

Englannissa ja Saksassa suunnitellun moottorin valmistus tapahtuu Romaniassa ja Saksassa.

Valinnasta vastasi raati, johon kuului 76 toimittajaa 35 maasta ympäri maailman.

Voitto oli Fordille ensimmäinen tässä kilpailussa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Fordin moottori rikkoo haamurajan