Frankfurtissa karistellaan kiloja, ökyillään ja ekoillaan

Jokohan pitäisi puhua anoreksiasta? Ehkei kuitenkaan, mutta kosolti on kiloja karissut näiltäkin malleilta.

Frankfurtin autonäyttelyn malleilla on selkeä resepti. Käyttöön on otettu alumiinia, hiilikuitua, muovia – kaikkea mahdollisimman kevyttä.

Osa uutukaisista on jopa pienentynyt ulkomitoiltaan, kuten tavalliselle kansalle kiinnostavimpiin vaihtoehtoihin kuuluva uusi Opel Astra. Kokonaispituus on pienentynyt miltei viisi senttiä, korkeus 2,5 senttiä ja akselivälikin yli kolme senttiä, mutta silti sisälle on saatu edeltäjää paremmat tilat.

Jo loka-marraskuussa Suomeen tulevan viisiovisen viistoperän syvä tavaratila ei vaikuta kovin käytännölliseltä, mutta onneksi keväällä seuraa perässä Astra Sports Tourer -farmari, joka sekin on lavalla maailman suurimmassa moottorishow'ssa.

Sekä Astrasta että uudesta Audi A4:stä on laihdutettu kiloja jopa kolminumeroinen lukema. Audi on vieläpä kasvanut rahtusen ulkoa, sisältä sitäkin enemmän.

Myös Audi esittelee samalla kertaa farmarin eli Avantin. Sporttisemmissa 354-heppaisissa malleissa merkintä on tutusti S4. S4-malleissa on aina jatkuvatoiminen neliveto.

Niin Opel kuin Audi tarjoaa uusiin malleihin Matrix led -ajovaloja. Valotekniikka ottaa isoja harppauksia, mitä pitkän pimeän kauden Suomessa on syytä arvostaa.

Ranskalainen Renault esittelee kerralla peräti kaksi tärkeää uutta malliaan. Alempaan keskiluokkaan sijoittuva Mégane ja pykälää suurempi Talisman ovat saaneet yhteisen ilmeen, jossa niin keulaa kuin perää hallitseva suuret led-valot.

Näin isoja valoja saksalaiset tuskin olisivat tohtineet loihtia keskiluokan autoihin.

Sisälle molempiin autoihin saa suuret pystysuuntaiset näytöt. Sama idea on tullut tutuksi uudessa Volvo XC90:ssä.

Talisman korvaa Lagunan, ja siitä nähdään samalla kertaa myös farmariversio. Molemmissa on iso ruuma, sedanissa papereiden mukaan jopa suurempi, mutta farmari on selvästi käytännöllisempi valinta.

Myös Méganesta tulee farkkumalli, mutta sitä pitää odottaa kevään sijasta syksyyn saakka.

Toyotan osaston tähti on uusi Prius, jota odoteltiin jo viime vuonna. Japanilaisyhtiön johto päätti kuitenkin panna tylsäksi arvioimansa muotoilun uusiksi, ja tulos on nyt nähtävissä.

Neljännen polven Priusta ei varmasti kukaan sekoita edeltäjään, mutta se muistuttaa melkoisesti vedyllä kulkevaa Miraita.

Uusi malli on kaksi senttiä aiempaa matalampi ja kuusi senttiä pidempi. Toyota kertoo panostaneensa ajo-ominaisuuksien, mukavuuden ja taloudellisuuden parantamiseen.

Uusi akusto ja takajousitus vievät vähemmän tilaa, mikä kasvattaa takakonttia. Suomeen Prius saadaan helmikuussa, mutta jo sitä ennen maahan ehtii uudistuneen katumaasturin, RAV4:n hybridiversio.

197-heppaisella RAV4 Hybridillä voi vetää 1 650-kiloista perävaunua, mikä ei ole yleensä Toyotan hybrideillä onnistunut.

Katumaasturi Volkswagen Tiguan on ottanut toisessa sukupolvessaan ison harppauksen suuremmaksi. Akseliväli on kasvanut lähes kahdeksan senttiä, kokonaispituus kuusi senttiä ja tavaratila 50 litraa.

Jos edellinen Tiguan oli tiloiltaan hieman nafti, nyt siitä ei tarvitse kärsiä. Auto toimii myös vetojuhtana, sillä sen perään voi kytkeä jopa 2 500 kilon painoisen vaunun.

Frankfurtissa on esillä myös aivan valmiilta vaikuttava – joskin konseptiksi kutsuttava – Tiguan GTE eli pistokehybridiversio, josta luvataan 218 hevosvoimaa tehoa. Voimakkain vaihtoehto on kuitenkin kahdella turbolla maustettu diesel 240 pollellaan.

Keskiluokan katumaasturiksi lasketaan myös Kia Sportage, joka ehtii kevättalvella neljänteen polveensa. Jo edeltävä malli oli muotoilultaan huomattavan rohkea, ja samalla linjalla jatketaan edelleen jalostettuna.

Slovakiassa valmistettavan Sportagen mitta on kasvanut neljällä sentillä 4,48 metriin, joten se jää kuusi milliä lyhyemmäksi kuin Tiguan. Myös Sportagessa on reilut tilat, ja matkustusmukavuutta on parannettu sisälattiaa laskemalla ja istumakorkeutta nostamalla.

Kia Ceedin tapaan Sportagesta tulee tarjolle hieman urheilullisemman näköinen GT Line -versio. Siihen istutetaan uusi 1,6-litrainen 177-hevosvoimainen bensaturbo.

Fordin isomman pään katumaasturi on Ford Edge, jonka saa 180- tai 210-hevosvoimaisella dieselmoottorilla. Jenkeistä tuttu malli on aina nelivetoinen. Tilaa on runsaasti ja sisällä Mondeosta tuttu ilme.

Paksuhkolla kukkarolla voi harkita myös Jaguarin aivan uutta F-Pacea. Auto tulee Suomeen vasta huhti-toukokuussa, mutta maahantuojan alustavan arvion mukaan huokeimman takavetoisen, 180-hevosvoimaisen dieselin, saa käsivaihteisena alle 60 000 eurolla.

Hintahaitarista tulee totta kai laaja, sillä yläpäähän sijoittuu 380-hevosvoimainen kompressoriahdettu, kolmilitrainen V6-bensakone nelipyörävedolla.

Sama konserni valmistaa Englannissa myös Land Roveria, mutta yli 21 sentin maavarasta huolimatta F-Pacen sukujuuret ovat maastoautoja enemmän urheilumalli F-Typessä.

Myös F-Pacessa on väljät tilat. Ruuma vetää peräti 650 litraa tavaraa.

Frankfurtin autonäyttely IAA jatkuu 27. syyskuuta saakka.

Tällaiset helmet loistavat Frankfurtin autonäyttelyssä

Tältä näyttää autoilun tulevaisuus

Legendaarinen DS erkanee omaksi merkikseen

Suzuki tyrkkää pontevia bensaturboja

Toyotalta pian myös maasturihybridejä