Halpa neliveto sai kyytiä kolaritestissä

Suomeenkin tuotava pieni nelivetoauto Fiat Panda Cross sai uusissa Euro NCAP:n törmäystesteissä vain kolme tähteä viidestä.

Kolmesta autosta vain Škoda Superb nappasi täydet viisi tähteä ja ylempään pikkuautoluokkaan sijoittuva Hyundai i20 neljä tähteä.

Euro NCAP:n mukaan vuonna 2012 lanseerattuun Panda 4x4:ään perustuvassa Panda Crossissa ei ole mukana riittävästi turvallisuutta lisääviä teknologioita. Fiat Panda Cross ei myöskään vakuuttanut testaajia uudessa törmäystestissä, jossa mitataan pienikokoisten kyytiläisten turvallisuutta.

Hyundai i20 tarjoaa Euro NCAP:n mukaan hyvän törmäyssuojan kokoluokassaan, mutta se jäi vaille viidettä tähteä, koska siinä ei ole autonomista jarrutusjärjestelmää, joka alkaisi jarruttaa törmäyksen uhatessa.

Škoda Superbia järjestö kiitteli kestävästä törmäyssuojasta, autonomisesta jarrutusjärjestelmästä sekä palkituista monitörmäysjarrutusjärjestelmästä ja matkustajia kolarin uhatessa suojaavasta turvajärjestelmästä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Suomen halvin neliveto kulkee kahdella sylinterillä

Škoda Superb venyi hartialeveyttä

Hyundai i20 odottaa pontevampaa moottoria