Honda tuo myyntitykkinsä takaisin

Pieni katumaasturi Honda HR-V oli parina vuonna jopa Suomen myydyin katumaasturi, eli se jätti taakseen myös isomman Honda CR-V:n.

Automallia tuotiin Eurooppaan kahdeksan vuoden ajan vuodesta 1998 alkaen, mutta sitä on oltu vailla liki kymmenen vuotta.

HR-V tekee syyskuussa paluun Suomeen Meksikossa valmistettavalla etuvetomallilla.

Uusi HR-V on 4,3 metriä pitkä ja 1,6 metriä korkea. Akselivälillä on mittaa 2,61 metriä.

Autossa istutaan kymmenen senttiä korkeammalla kuin samanpituisissa tavallisissa henkilöautoissa. Tavaratilan lattia sen sijaan on matalalla, koska polttoainesäiliö on sijoitettu auton pohjaan keskelle.

453 litran tavaratila on Hondan mukaan luokkansa suurin. Sen saa kasvatettua takaistuimet kaatamalla 1 026 litraan. Jos etuistuimenkin kippaa eteen, kyytiin saa lähes 2,45-metrisiä esineitä.

Takapenkin istuinosan saa pystyyn, joten takana voi kuljettaa pystyssä 1,24 metrin korkuisia tavaroita.

Voimanlähteeksi saa uuden vapaasti hengittävän 1,5-litraisen 130 hevosvoiman bensakoneen tai 1,6-litraisen, 120 heppaa puskevan turbodieselin.

Dieselissä on aina kuusiportainen käsiaski, bensakoneen jatkeeksi saa myös uudistetun portaattoman automaatin, jonka yhteydessä moottorin käyntinopeuden luvataan muuttuvan samassa suhteessa kaasupolkimen painamisen kanssa.

CVT-automaattivaihteistoon on tehty seitsemän "virtuaalista" porrasta.

Dieselin kulutukseksi luvataan 4,0 litraa sadalla. Bensiinimoottori vie pienimmillään automaatin kanssa 5,2 litraa ja käsivaihteisena 5,6 litraa polttoainetta.

Vakiovarusteina saa muun muassa automaatti-ilmastoinnin, vakionopeudensäätimen, kännykän Bluetooth-valmiuden, kaupunkiliikenteen hätäjarrutusavustuksen ja kevytmetallivanteet.

Halvin versio maksaa 22 890 euroa ja kallein 28 890 euroa.

Honda CR-V:n uusi automaatti ei jahkaile