Hybridit raivaavat tietä täyssähköautoille - Toyota ylivoimainen

Täyssähköautot ovat tuntuvasti kalliimpia kuin vastaavat perinteiset polttomoottoriautot, mutta ne olisivat jopa viidenneksen kalliimpia, jos autonvalmistajat ottaisivat niistä saman katteen kuin muista autoista, Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio kertoo.

– Kaikki autonvalmistajat tekevät niitä tappiolla siitä huolimatta, että ne ovat niin paljon kalliimpia kuin tavalliset autot. Akkupaketit ovat kalliita. Autonvalmistaja subventoi sähköautojen myyntiä 3 000–6 000 eurolla per auto. Siihen pitää laittaa vielä saman suuruinen valtion tuki, jotta kuluttaja lähtee ostamaan, Kallio arvioi.

Sähköautojen tulevasta läpimurrosta on kohkattu vuosia, mutta todellisuutta se on harvoissa maissa, joissa valtio on laittanut kehityksen vauhdittamiseen paljon rahaa. Ylivoimainen esimerkkitapaus on Norja, jossa joka neljäs uusi auto kulkee pelkällä sähköllä.

Ladattavat hybridit ovat nyt tulossa isolla rintamalla. Lähes kaikilta autonvalmistajilta on tullut tai pian tulossa niitä.

Uudet lataushybridit pystyvät kulkemaan pelkällä sähköllä muutamia kymmeniä kilometrejä, mutta polttomoottorin avulla toimintasäde kasvaa useisiin satoihin tai jopa yli tuhanteen kilometriin. Harva täyssähköauto yltää vielä todellisessa ajossa edes yli 200 kilometriin. Luksusmerkki Tesla tosin lupaa jopa kaksinkertaista toimintasädettä.

Pistokehybridien myynnin kasvuprosentit ovat hurjia, mutta myös "tavallisia", latausmahdollisuutta vailla olevia hybridejä myydään kiihtyvällä tahdilla. Ylivoimainen markkinajohtaja etenkin Suomessa on japanilainen Toyota, jonka ensimmäinen Prius-malli tuli markkinoille vuonna 1997. Voimakas myynnin kasvu alkoi vasta 2010, kun Toyota toi myös Auris-hybridin, ja etenkin vuonna 2013 tullut farmariversio on ollut suomalaisten mieleen.

Maailmanlaajuisesti Toyota on myynyt jo yli kymmenen miljoonaa hybridiä. Sen luksusmerkki on Lexus, jossa sama tekniikka on käytössä.

Toyota Auto Finlandin tiedotuspäällikkö Kalle Kalaja pitää perinteisten hybridien menestyksen syynä hintaa, joka asettuu automaattivaihteisten dieseleiden tasolle.

– Jos hybrideissä olisi ulkoinen lataustekniikka ja isompi akku, hinta pomppaisi Suomen autoverotuksella vähintään 4 000–5 000 euroa kalliimmaksi.

Lataushybridien ja täyssähköautojen kannalta latausverkosto on keskeisessä roolissa. Etelä- ja Länsi-Suomen ulkopuolella julkiset latauspaikat ovat vielä harvassa, mutta viime viikkoina on kerrottu useista hankkeista, joilla verkostoa kasvatetaan.

– Latausverkosto ei ole vielä valmis, minkä vuoksi on odottava tunnelma, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin johtava asiantuntija Outi Ampuja toteaa.

Joissakin Euroopan suurkaupungeissa on alettu rajoittaa dieselautojen käyttöä, ja esimerkiksi Ranskassa valtio tukee vanhojen dieselautojen vaihtoa sähköautoihin.

Vanhat dieselmoottorit tuottavat paljon typenoksidi- ja pienhiukkaspäästöjä ja aiheuttavat haittaa niin ihmisille kuin ympäristölle.

Kallio sanoo, että häntä "ärsyttää suunnattomasti dieselin mollaaminen". Hän muistuttaa, että monet Euroopan maat tuottavat valtaosan sähköstään hiilivoimalla, ja toisaalta uusien dieselmoottoreiden SCR-järjestelmät poistavat typenoksidiongelmat. Suomi on edelläkävijä jäteperäisen bioetanolin ja uusiutuvan HVO-tyyppisen dieselin kehittämisessä.

– Jos halutaan kieltää dieselit, kiellettäisiin nimenomaan vanhat nokivasarat, Kallio sanoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.