Ilman ammattipätevyyttä ei kohta asiaa rekan rattiin

Kuorma-autonkuljettajien ammattipätevyyskorttia tai merkintää ajokorttiin on syytä hakea piakkoin, jotta välttää syksyn ruuhkat, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehottaa.

Tavaraliikenteen ammattipätevyys koskee liki kaikkia C1- tai C-ajokortillisia, jotka ajavat kuorma-autoa työssään. Syyskuun 9. päivän jälkeen rattiin ei ole muuten asiaa.

–Ihan tarkkaa tietoa ei ole, kuinka moni sen aidosti tarvitsee. Varsinaiset ammattikuljettajat tuntevat varmasti vaatimuksen ja ovat olleet aktiivisia, mutta on paljon marginaaliryhmiä, joita se koskettaa. Kaikkia heitä tieto ei ole välttämättä tavoittanut, yksikönpäällikkö Marko Rajamäki Trafista arvioi.

Trafin alkuperäinen arvio tarvitsijoista oli 80000–100000 kuljettajaa. Koulutuspäivien kertymän perusteella Rajamäki kallistuu noin sadantuhannen kannalle.

 

Kuopiossa ja Joensuussa toimivan Traffican toimitusjohtaja, liikenneopettaja Pekka Heiskanen on huomannut yhä vallitsevan epätietoisuuden.

–Monet luulevat, että se on riippuvainen liikenneluvasta, mutta eihän se ole mitenkään siitä kiinni.

Esimerkiksi putkimiehet, sähköasentajat ja rakennusmiehet tarvitsevat ammattipätevyyden, jos he ajavat edes pakettiauton näköisellä kevyellä kuorma-autolla tavaroita muiden kuin itsensä käyttöön.

Maatilan tuotteita saa viedä kuorma-autolla tai liikennetraktorilla vähäisissä määrin myytäväksi tiettyyn paikkaan ilman ammattipätevyyttä, mutta useampaan paikkaan tai toisen myytäväksi tilan tuotteita vietäessä kyyti vaatii jo pätevyyden.

 

Sama pätee myös esimerkiksi vapaapalokunnan paloautoa ajaviin silloin, kun autolla ei mennä pelastustoimen tehtäviin tai harjoituksiin.

–Aika monesti vapaapalokunnat käyvät vähän kuin talkootyönä esimerkiksi pesemässä parkkipaikkoja, koska niillä on siihen kalustoa. Sen tyyppisessä toiminnassa vaaditaan ammattipätevyys, Rajamäki mainitsee.

–Jos on vähänkin epävarma, se kannattaa hoitaa kuntoon, Heiskanen suosittelee.

 

Työnantajankin on oltava hereillä, koska sekä kuljettaja että auton luovuttaja saavat samansuuruisen päiväsakon, jos kuljettajan paperit eivät ole kunnossa.

Linja-autonkuljettajilla, joilla ammattipätevyysvaatimuksen takaraja tuli vastaan jo viime syyskuussa, rajanveto on Rajamäen mukaan helpompaa.

–Henkilöliikennepuolella ainoa poikkeus, jolloin ei tarvitse ammattipätevyyttä, on se, kun kuljettaa omaan talouteen kuuluvia ihmisiä omalla linja-autolla. Tavarapuolella se on huomattavasti kirjavampaa. Todennäköisesti pikkuhiljaa muotoutuvat tarkemmat tulkinnat, mikä on sallittua ja mikä ei.

 

Pitkään näytti siltä, että kuorma- ja linja-autonkuljettajien ammattipätevyyden jatkokoulutukset eivät vedä riittävästi väkeä. Vielä joulukuussa 2012 Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin rekisterissä oli vasta vajaat 245000 koulutuspäivämerkintää eli noin puolet oletetusta kokonaismäärästä.

–Selvästi on aktivoiduttu. Koulutusmäärät ovat kasvaneet joka viikko. Syksyyn asti on ruuhkainen vuosi ainakin koulutuksissa, Rajamäki laskee.

Helmikuun lopussa 2014 saldo oli jo vajaat 427000 koulutuspäivää, joten tavoiteltu puoli miljoonaa näyttää täyttyvän.

 

Siilinjärveläinen kuorma-autonkuljettaja Kari Leskinen, 52, on jo saanut omat koulutuspäivänsä täyteen ja ammattipätevyyskorttikin on jo tilattu. Haastatteluhetkellä hän on Trafficassa päivittämässä vaarallisten aineiden kuljettamiseen tarvittavaa ADR-lupaa ja kerää samalla uusia ammattipätevyyspäiviä seuraavalle viisivuotisjaksolle, jonka pätevyys on kerrallaan voimassa.

–Tällä hetkellä toimin puutavara-autonkuljettajana, mutta olen ajanut ajanut kappaletavarakuljetuksia aiemmin ja ajan mahdollisesti tulevaisuudessakin, joten koulutus on syytä pitää voimassa, Leskinen kertoo.

 

Vaarallisiksi aineiksi luokiteltuja kappaletavaroita ovat esimerkiksi maalit ja muut kemikaalit, jotka on pakattu vaikkapa tynnyreihin tai säkkeihin.

–Uusiakin asioita on tullut, koska lainsäädäntö on muuttunut viiden vuoden aikana. Sen huomaa, että viidessä vuodessa on jotain päässyt unohtumaankin. Kyllä tämä tarpeen on. Asiat palautuvat mieleen ja sitten ainakin muistaa, miten kirjasta etsitään ne asiat, jotka eivät tule joka päivä eteen.

 

Syksyyn 2009 saakka kuorma-auton rattiin saattoi päästä töihin, kunhan vain oli ajanut C-ajokortin. Moni hankkikin sen varmuuden vuoksi.

EU:n vaatimien ammattipätevyysvaatimusten myötä pelkällä C-kortilla työkseen ajaminen ei ole enää mahdollista.

Seurauksena on ollut uusien kuorma-autokorttien määrän romahdus. Vuoden 2009 jälkeen hyväksyttyjä C-ajokokeita ei ole kertynyt yhtenäkään vuonna edes kymmentätuhatta, kun vielä 2000-luvun alussa määrä kieppui 20000:n molemmin puolin.

–Ensi syksynä on karu tilanne. Suomi pysähtyy monessa paikassa, jos sille ei tehdä nopeita ratkaisuja, ennustaa Suomen Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi.

Hän sanoo tietävänsä monia iäkkäitä kuorma-autoilijoita, jotka lopettavat työnteon ensi syksynä.

–Eikä nuoria jatkajia ole riittävästi. Pitäisi tulla noin 5000 uutta kuljettajaa vuosittain, mutta nyt tulee vain 3000–3500. Armeija tuottaa osan, mutta se ei riitä alkuunkaan, Jokilampi laskee.

 

Jokilammen mielestä ongelma on se, että kuorma-autoa pääsee nyt pääsääntöisesti ajamaan vasta 21-vuotiaana.

–Ammattikoulut eivät tuota riittävästi kuljettajia, ja kyllä ammatinvalinta pitäisi 18-vuotiaana tehdä, Jokilampi miettii

Heiskanen on huomannut, että monet kuljetusyrittäjät valittavat, ettei kesäloman tuuraajia tahdo enää löytää, kun monella nuorella miehellä ei olekaan vaadittavaa korttia.

–Meille soitetaan paljon ja kysytään, onko kuljettajia valmistumassa.

 

Autokoululiiton koulutussuunnittelija Tero Holopainen huomauttaa, ettei läheskään joka kylässä ole enää autokoulua, jolla olisi kuorma-auto-opetusta.

–Se huoli on tullut tilalle, riittääkö kortillisia. Koulutusvaatimukset ehkä karkottavat alalle aikovia, vaikka ne ovat sinällään hyvä juttu, pohtii Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL:n koulutuspäällikkö Eino Simonen.

 

Vaatimukset : Uusilla kuljettajilla tiukempaa

Kuorma- ja linja-auton kuljettamiseen vaaditaan ammattimaisessa liikenteessä ammattipätevyys.

Kuljettajilla, jotka ajavat ammattipätevyyden alaisia ajoja, on oltava joko erillinen ammattipätevyyskortti tai ajokortissa merkintä ammattipätevyydestä.

Ammattipätevyyden ylläpito vaatii kuljettajalta jatkokoulutusta 35 tuntia eli viisi päivää viiden vuoden jaksoissa.

Ennen 10.9.2008 linja-autokortin ja ennen 10.9.2009 kuorma-autokortin saaneet välttyvät perustason ammattipätevyyskoulutukselta. Myöhemmin kortin saaneet joutuvat käymään iästä riippuen 140:n tai 280 tunnin perustason koulutuksen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.