Iso auto, pieni hinta

Vaihtoautokaupassa hinnat heittivät häränpyllyä viime vuoden lopussa, kun maan hallitus pani autoveron kriteerit uusiksi. Hiilidioksidipäästöihin sidottu muutos suosi pienikulutuksisia autoja, etenkin dieseleitä.

Vastaavasti uusiin, isoihin bensakoneisiin liimattiin tuhansia euroja arvokkaammat hintalaput. Se vei luonnollisesti kansalaisten ostohalut.

Markkinataloudessa hinta määräytyy kysynnän mukaan, joten suurten bensa-autojen vaihtoarvo romahti kertaheitolla. Se kirpaisee ankarasti niitä, jotka haluaisivat vaihtaa muutaman vuoden vanhan parilitraisen bensapelin vaikkapa vastaavaan dieseliin.

Ikävintä on, jos nykyisenkin auton osamaksueriä on vielä hoitamatta.

- Hinnoittelu ei missään nimessä ole kohdallaan. Ennen veromuutosta isoja bensa-autoja myytiin vielä erinomaisesti. Nyt autoa vaihtamassa olevat asiakkaat suuttuvat ja loukkaantuvat, koska kauppias pystyy tarjoamaan niin vähän vaihdokista. Ei ole mikään herkullinen tilanne, myyntipäällikkö Petteri Puurtinen Iisalmen Avain Vaunusta pahoittelee.

Pienempi malli voi olla kalliimpi

Myös Delta-Auton Kuopion GM-talon myyntipäällikkö Markku Moilanen myöntää, että isojen bensa-autojen hinnat ovat laskeneet liikaa verrattuna vastaaviin dieseleihin. Polttoaineen kulutuksessakaan ei ole hänen mukaansa niin suurta eroa, että se selittäisi kymmenien prosenttien hintakaulan.

- Kauppiaillakin on usko loppunut. Väliraha kasvaa ison bensa-auton omistajille niin suureksi, että se vaikeuttaa paljon uuteen vaihtamista, Moilanen arvioi.

Isojen autojen hylkiminen on johtanut siihen, että nyt joissakin automerkeissä kysytyn keskiluokan mallista voi joutua maksamaan saman hinnan tai jopa enemmän kuin luokkaa isommasta koslasta.

Alle 10 000 eurolla autokaupasta saa jo aivan kelvollisia, vähän ajettuja bensa-autoja. Muutama tonni päälle ja mukaan tulee luksusta.

Tuning-henkisiä ostajia

Puurtisen ja Moilasen mukaan suuret bensiinillä kulkevat autot löytävät vähät ostajansa vähän ajavista mutta isoa, tehokasta kulkuneuvoa tarvitsevista autoilijoista, ikään katsomatta.

Viidellä paikkakunnalla toimivan Autosompa Yhtymän myyntijohtaja Marko Kantanen arvioi, että ostajat ovat nyt aiempaa nuorempia.

- Tuning-henkiset nuoret miehet viis veisaavat vielä polttoaineiden hinnoista, Kantanen sanoo.

- Lisäksi on varttuneempia ihmisiä, jotka ajavat vähän. He arvostavat sitä, että nyt saa loistavia autoja kohtuullisen edullisesti. Jos ajetaan 10 000 kilometriä vuoteen, eihän se polttoainelasku iso ole, veipä auto kahdeksan tai kaksitoista litraa satasella, Kantanen laskee.

Esimerkkiautot on poimittu kuopiolaisista autoliikkeistä.