Kaasu ja sähkö ovat tulossa myös raskaaseen liikenteeseen

Valtaosa busseista ja kuorma-autoista kulkee vielä pitkään dieselillä, mutta myös raskaan liikenteen päästöjä vaaditaan alas, jotta etenkin suurkaupunkien ilmansaasteet saadaan kuriin.

Viime vuoden lopun ja tämän vuoden alun aikana kuorma-autovalmistajat ovat julkistaneet yksi toisensa jälkeen sähköautohankkeitaan, ja esimerkiksi pohjoismaisilla valmistajilla on jo valmiina muita pienipäästöisiä voimanlähteitä.

– Euroopan unionin komissio esittää tavoitteeksi, että vuoteen 2025 pitäisi ensi vuoden tasosta vähentää 15 prosenttia raskaan kaluston päästöjä ja 2030 jo 30 prosenttia. Pitää käyttää monenlaisia keinoja, että tämä toteutuu, laskee yksikön päällikkö Jani Arala Suomen valtion omistamasta Gasum-kaasuyhtiöstä.

Kuorma-autojen ja bussien osuus on noin viisi prosenttia EU:n kaikista päästöistä.

Suurista pohjoismaisista kuorma-autonvalmistajista esimerkiksi ruotsalaiset Volvo Trucks ja Scania uskovat kaasun olevan lähitulevaisuuden paras vaihtoehto dieselille. Niillä on jo myynnissä nesteytettyä maakaasua (LNG) sekä paineistettua maakaasua (CNG) ja biokaasua (CBG) käyttäviä kuorma- ja linja-autoja.

LNG-asemia on tällä hetkellä Suomessa vasta neljä – Helsingissä, Vantaalla, Turussa ja Jyväskylässä, mutta uusia asemia on suunnitteilla muun muassa Kuopioon, Lahteen, Ouluun ja Seinäjoelle.

– LNG:ssä on etuna se, että käytössä ovat tehokkaammat moottorit. Sillä päästään periaatteessa 68 tonniin yhdistelmämassassa. Kun kaasu on nestemäisessä muodossa, saadaan paljon energiaa tankkiin. Toimintasäde on pisimmillään tuhat kilometriä, jos ajetaan perinteistä rekkaveturiyhdistelmää, Volvo Trucksin tuotepäällikkö Mikko Aules kertoo.

LNG-kuorma-auto on tavallista dieselkuorma-autoa kalliimpi hankkia, mutta lisähinnan saa kuoletettua merkittävästi pienempien polttoainekustannusten myötä, Aules sanoo.

Paineistetussa muodossa kaasua voi tankata jo huomattavasti useammassa paikassa, mutta moottoreiden tehosta ja toimintamatkasta on tingittävä. Siksi CNG:tä ja CBG:tä käytetään esimerkiksi jakelu- ja jäteautoissa sekä kaupunkiliikenteen linja-autoissa.

– On paljon kaupunkeja, joilla on omia biokaasulaitoksia, eli kaasua tehdään omista jätteistä. Siellähän kaasu on aivan erinomainen juttu, kehuu Scanian linja-autojen johtaja Robert Eklund.

Scanialla on myös etanolikäyttöisiä busseja, Helsingissäkin kaksi kappaletta.

– Ne toimivat täysin bioetanolilla, jota St1 tekee ruoka- ja elintarviketeollisuuden jätteistä, Eklund toteaa.

Suomalainen Sisu Auto Raaseporin Karjaalla on pieni valmistaja suuriin eurooppalaisiin kilpailijoihin verrattuna. Se on erikoistunut kaikkein raskaimpiin, puu- ja sorakuljetuksiin suunniteltuihin autoihin.

Sisu Auto on aloittanut ensimmäisten dieselhybridien toimitukset asiakkaille. Ne ovat valmistajan mukaan markkinoiden tehokkaimpia sarjavalmisteisia kuorma-autoja yli 900 hevosvoiman tehollaan ja 3 600 newtonmetrin vääntömomentillaan.

– Kuljettaja pystyy huomaamaan lisävoiman. Sähkömoottori reagoi paljon nopeammin kuin dieselmoottori. Se lisää auton reagointikykyä ja irtiottokykyä pahoissa paikoissa. Lisäksi autoa voi ajaa tiukoissa paikoissa pelkällä sähköllä peukaloa liikuttamalla, Sisu Auton tuotepäällikkö Teemu Puustinen kertoo.

Sähkömoottorin avulla dieselin kulutus pienenee kymmenyksen.

Uudet vaihtoehdot

Sähkökuorma-autot tulossa

Henkilöautopuolella sähköhypetyksen synnyttänyt yhdysvaltalainen Tesla aikoo ruveta valmistamaan myös sähkökuorma-autoja. Jopa runsaan 800 kilometrin toimintasäteeseen yltävän Tesla Semin pitäisi tulla ensi vuonna tuotantoon.

Saksalainen Daimler on jo lanseerannut sähkökäyttöisen kevytkuorma-auton, Fuso eCanterin. Täyssähköiset kymmenen Mercedes-Benz eActros -kuorma-autoa ovat jo testikäytössä jakeluliikenteessä Saksassa ja Sveitsissä.

Myös Volvo Trucksin ensimmäiset sähkökuorma-autot on suunniteltu kaupunkiliikenteeseen. Volvo FE Electric ja FL Electric tulevat ensi vuonna myyntiin.

Samaan konserniin kuuluva Renault Trucks toi jo 2010 kevyen sähkökuorma-auton Electric Maxityn, ja ensi vuonna keskustakuljetuksiin tulevat D- ja D Wide -mallit.

Scanialla on laaja kirjo voimanlähteitä etenkin bussiliikenteeseen. Tulevaisuuden vaihtoehto voivat olla vetykäyttöiset polttokennoautot joskus tulevaisuudessa, yhtiö arvioi.

Uusimmat

Liikenne

Kuljetatko tavaraa auton sisällä? Älä! Maila, maljakko tai kattila voi tappaa

Comeback on pian totta – tällainen on paluun tekevä Toyota Corolla

Kokeilussa kansansuosikki Qashqain päivitys - tehokkaampi on mieluisa tapaus

Seat Tarraco -kilpailun tiivistäjä tulee talvella

Pidentynyt rapakausi on ruuhkauttanut autopesuloita – "töitä on saanut paiskia yötä päivää"

Asiantuntijan vinkit auton talvipesuun: "Itse olen pesettänyt noin kerran viikossa"

Jaetaanko taloyhtiössänne autopaikat edelleen väärin? Lakimies: "Aiempi tulkinta oli virheellinen"

Pysäkkikatoksen suunnittelu on huippusuunnittelijoiden hommaa – katso, millaiseen "monumenttiin" upposi Suomessa 130 000 euroa

Autotoimittaja valitsi 15 herkkua Pariisin autonäyttelystä – yksi pääsee tuotantoon, jos se saa 500 000 tykkäystä

Tämän vuoksi et näe pinkkejä autoja pilvin pimein

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.