Kehitys pitää navigaattoreita vielä hengissä

Navigaattorit kehittyvät, ja syytä onkin, jos niitä aiotaan saada vielä kaupaksi. Lähes kaikilla kun on jo taskussaan älypuhelin, jossa on usein pätevä navigaattori mukana. Lisäksi yhä useampi uuden auton ostaja saa kiinteän navigaattorin.

Navigointiin keskittyvän laitteen etuna on, ettei puhelinta ja sen akkua tarvitse valjastaa matkan tekoon.

Saimme kokeiltavaksemme kaksi ulkoisesti yhteneväistä TomTomin laitetta, joista parikymppiä kalliimmassa Go 60:ssä on enemmän toimintoja kuin Start 60:ssä.

60 viittaa ruudun kuuden tuuman kokoon. 60-mallit ovat mallisarjansa suurimmat, sillä tarjolla ovat myös neli- ja viisituumaiset versiot.

Isolta ruudulta näkee helposti ison alueen, mutta toisaalta se peittää harmillisen suuren pläntin tuulilasista, jos ja kun se siihen kiinnitetään.

TomTomien kiinnitysmekanismi on parempi kuin vanhanmalliset imukupit. Kiinnitys ja avaus tapahtuu imukupin päällä olevaa pyörää kiepauttamalla. Se onnistuu yleensä helposti ja pitää laitteen napakasti lasissa kiinni.

Myös kosketusnäytöt ovat paljon parempia kuin vielä muutama vuosi sitten esitellyissä vehkeissä. Painallus natsaa yleensä ensimmäisellä yrityksellä.

Osoitteen syöttäminen ei sekään tuota suuria vaikeuksia. Laite tarjoaa nopeasti vaihtoehtoja, kun siihen on syöttänyt muutaman kirjaimen.

Liikkellelähdöissä oli vaihtelevuutta, sillä Go 60 jumittui useita kertoja, ennen kuin se heräsi matkaan.

Go 60:ssä ohjauksen voi hoitaa myös puheella ja vieläpä suomeksi. Vekotin ymmärsi yllättävän hyvin suomea ja varmisti vielä, oliko se tajunnut oikein.

Uusissa Go-malleissa on myös älypuhelimen kanssa käytettävä TomTom Traffic -palvelu, josta pitäisi saada yhdellä silmäyksellä liikenteen ruuhkatiedot. Valitettavasti naittaminen Samsungin Android-puhelimen kanssa ei onnistunut, vaikka kaiken piti olla kunnossa.

Laitteen karttojen vanhenemista ei tarvitse pelätä, sillä ne voi päivittää ilmaiseksi neljä kertaa vuodessa.

Molempien laitteiden ehkä fiksuin ja käyttökelpoisin toiminto on näytön oikeassa reunassa oleva palkki, josta näkee kätevästi matkan etenemisen sekä tankkauspaikkojen ja nopeusvalvontakameroiden lähestymisen.

TomTom Go 60 maksaa 200 euroa ja pienemmät 50- ja 40-mallit 180 ja 160 euroa. TomTom Start 60:n hinta on 180 euroa.