Kerrankin pääsi messuilla vertailemaan kunnolla autoja

Vantaalainen Aarne Pehkonen, 73, teki perusteellista työtä Škoda Kodiaqin kimpussa. Olihan hän etuoikeutetussa asemassa Auto 2016 -näyttelyssä Helsingin Messukeskuksessa, kun hän pääsi tutkimaan kahta katumaasturiyksilöä, jotka oli varta vasten tuotu piipahtamaan Suomessa reilusti ennen auton virallista lanseerausta.

– Olen ajanut erittäin paljon VW-konsernin autoilla. Minulla on ollut niitä useita peräjälkeen. Sen takia katselen ensimmäiseksi näitä. Nykyinen auto on samaa merkkiä, mutta Superb on matala, Pehkonen totesi.

Hän kertoi etsivänsä nyt korkeampaa autoa.

– Iän myötä polvet tulevat jäykemmiksi, ja mataliin purtiloihin on aika vaikea tunkeutua ja päästä niistä pois. Täällä on helppo vertailla, kun on useita merkkejä näkösällä.

Vaihtoehtoja oli todella runsaasti, sillä paikalla olivat lähes kaikki Suomeen tuotavat automerkit. Tavallisten perheautojen lisäksi esillä oli myös harvinaisia superautoja.

Juuri ennen messuja Valmet Automotive kertoi aloittavansa tuhannen ihmisen rekrytoinnin Mercedes-Benz GLC -katumaasturin tuotannon käynnistämiseksi Uudessakaupungissa.

Tämä uutinen oli yksi syy, mikä sai järvenpääläisen pariskunnan, Jaana ja Jyrki Fahlströmin, ilmoittautumaan GLC:n koeajolle – ensimmäiselle Mercedes-koeajolle ikinä.

– Pappamerkkihän tämä on ollut. Me olemme itse ajaneet tähän saakka Jaguarilla ja Alfa Romeolla, Jyrki Fahlström sanoi.

Myös Fahlströmit halusivat kokeilla katumaasturia, koska matalasta autosta kipuaminen ei enää tunnu helpolta.

Joillakin kansainvälisillä automessuilla on päässyt tekemään minikokoisia ajoja messualueen pihassa, mutta Helsingissä kävijät päästettiin rohkeasti liikenteeseen 8,4 kilometrin reitille maahantuojan edustajan kanssa. Kiinnostus oli suurta, sillä koeajolle ilmoittautuneita oli heti jonoksi asti.

Suomessa oli pidetty viimeksi vuonna 2007 uusien autojen messut nimellä Helsinki Motor Show. Maahantuojia edustava Autotuojat ry ja Messukeskus päättivät toteuttaa tapahtuman nyt niin, ettei osastojen välissä ollut seiniä.

– Autot ja kuluttajat ovat nyt pääosassa, kuvaili Autotuojien toimitusjohtaja Tero Kallio.

Honda Motor Europe Finlandin toimitusjohtaja Jyrki Mäkinen arveli, että messuilla moni saattaa ratkaista arpomisen eri autojen välillä.

– Autojen toimitusajat ovat nykyään vähän pidempiä, ja jos haluaa olla ensimmäisten joukossa, silloin pitää yleensä olla ajoissa liikkeellä.

Maahantuojien edusmies Kallio toivoi Uudenkaupungin-jättirekrytoinnin herättävän päättäjät siihen, että Suomessa on muutakin kuin perinteisiä teollisuuden aloja.

– Ajoneuvoteollisuus työllistää 6 000–7 000 ihmistä ja ensi vuonna vielä tuhat lisää. Ne ovat vientialojen ja korkean teknologian työpaikkoja. Ajoneuvoteollisuus työllistää jo nyt paljon enemmän kuin esimerkiksi kaivannaisteollisuus, johon syydetään paljon rahaa, Kallio näpäytti.

Henkilöautopuolella omaa suomalaista merkkiä ei ole, joskin Toroidion-supersähköautoa kovasti kehitellään.

– Yhden volyymiauton tuotekehityskustannukset ovat noin miljardi euroa. Sellaisia pääomia tästä maasta ei ehkä löydy. Toivotaan, että Toroidionin ja Valmet Automotiven esimerkit innostavat alalle osaajia ja koulutustarjontaa. Sitä kautta syntyy esimerkiksi alihankintaketjua ja työllistyminen kasvaa, Kallio laski.

Tutkimus : Messut vaikuttavat autovalintaan

Auto 2016 -tapahtumassa vieraili 18.–20. marraskuuta yli 27 000 messuvierasta. Muillakin Messukeskuksen kävijöillä oli sisäänpääsyoikeus, mikä nosti määrän noin 31 000:een.

Kolmen päivän aikana ajettiin 2 521 koeajoa. Autoja oli koeajossa lähes 200.

Suosituimpia automerkkejä ajettiin jopa yli 90 kertaa päivän aikana. Tapahtumasta vastaava Jori Vainio Messukeskuksesta kertoo, että ajot onnistuivat suunnitelmien mukaan ja aikatauluissa pysyttiin hyvin.

Messujen kävijätutkimuksessa 83 prosenttia vastanneista kertoi vierailun vaikuttavan seuraavan automerkin ja -mallin valintaan.

Uuden auton aikoo hankkia seuraavan kolmen vuoden aikana varmasti tai mahdollisesti 88 prosenttia vastanneista. Yhtä moni kertoi olleensa tyytyväinen tapahtumaan.

Kantar TNS haastatteli tapahtuman aikana 300:aa kävijää. Heistä 76 prosenttia oli miehiä. Keski-ikä oli 39 vuotta.

Tapahtuma järjestettiin ensimmäistä kertaa. Seuraavan tapahtuman ajankohta päätetään myöhemmin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.