Kia Vengan turvavyö petti kolaritestissä

Suomeen tulossa olevalle pienelle tila-autolle Kia Vengalle kävi nolosti tuoreessa Euro NCAP:n kolaritestissä. Etutörmäystestissä istuimen kisko repi osittain kuljettajan turvavyön.

Tutkijat päättelivät, että turvavyö vahingoittui jouduttuaan kuormituksen alaisena kosketuksiin istuimen kiskon kanssa.

Puolueeton testaaja Euro NCAP neuvoo kaikkia vuosimallin 2010 Kia Vengan ostaneita ottamaan välittömästi yhteyttä jälleenmyyjäänsä, jotta auton turvallisuutta voidaan parantaa. Euro NCAP:n mukaan puutteet turvallisuudessa vaativat välittömiä parannuksia.

Kia aloitti viime viikolla takaisinkutsukampanjan, jolla korjataan Euro NCAP:n havaitsemia puutteita. Suomessa Kia Venga tulee myyntiin vasta kevään aikana.

Testissä sattuneen vahingon jälkeen Kia valmisti turvavyötä suojaavan polypropeenisuojuksen, joka Euro NCAP:n mukaan korjaa tehokkaasti ongelman. Valmistaja viivästyttää uusien autojen toimituksia kunnes suojus on asennettu kaikkiin autoihin. Auton jo saaneet käyttäjät Kia kutsuu asennuttamaan turvavyön suojan jälleenmyyjäliikkeessä.

Korjaustoimenpiteen piiriin kuuluu kaikkiaan 2 100 autoa, joista 1 100 on toimitettu asiakkaille ja 1 000 on jälleenmyyjien esittelyautoja.

Euro NCAP huomauttaa, että Kia Vengan tähtimäärä - neljä tähteä viidestä - koskee vain niitä malleja, joissa korjaustoimenpide on tehty.

Entisestään kiristyneet vaatimukset johtivat siihen, että viidestä uudesta autosta vain tila-auto Toyota Verso ylsi täyteen viiteen tähteen.

Euro NCAP nosti viiden tähden rimaa kolmella turvallisuusalueella. Aikuismatkustajan suojan vaatimustaso nousi 75 prosentista 80 prosenttiin ja lasten suojan 70 prosentista 75 prosenttiin. Eniten tiukentuivat vaatimukset jalankulkijaturvallisuuden osalta, josta aiemman 25 prosentin sijaan tulee saada nyt 40 prosenttia.

Toyota Verso suoriutui hyvin kaikilla testin osa-alueilla. Jalankulkijatörmäystestistä Verso sai 69 prosenttia.

Muut testatut autot olivat Citroën Nemo, Nissan Cube ja Seat Exeo. Viidestä autosta Suomessa myydään vasta Toyota Versoa ja Seat Exeota.

Seat ylsi neljään tähteen. Kojelaudan rakenteet aiheuttivat loukkaantumisriskin polville ja reisille, eikä polvia suojaava turvatyyny onnistunut vähentämään sitä. Exeo kuitenkin suojasi hyvin jalankulkijoita ja takapenkillä istuvia lapsia.

Myös kulmikas Nissan Cube ylsi testissä tasaisella suorituksella neljään tähteen.

Nemon pakettiautoversiosta johdettu tila-autoluokan Citroën Nemo ansaitsi vain kolme tähteä. Turvavarusteista sille irtosi vain 29 prosenttia, koska ajonvakautusjärjestelmää ja nopeuden rajoitusjärjestelmää ei ole saatavissa yhteenkään malliin. Se sai heikon arvion myös aikuismatkustajan suojatestissä, koska päätä suojaava turvaverho puuttuu ja istuin suojaa huonosti peräänajoa seuraavaa piiskaheilahdusta vastaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.